Запис Детальніше

Психолого-педагогічні основи проектної діяльності майбутніх кваліфікованих робітників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705213/
http://ivet-ua.science/images/Journals_IPTO/Arhive/Visnik_11-15.04.2016.pdf
 
Title Психолого-педагогічні основи проектної діяльності майбутніх кваліфікованих робітників
Психолого-педагогические основы проектной деятельности будущих квалифицированных рабочих
Psycho-pedagogical foundations of project activity of future skilled workers
 
Creator Кравець, С.Г.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті обґрунтовано психолого-педагогічні основи проектної навчальної діяльності майбутніх кваліфікованих робітників. У процесі організації проектної діяльності педагог повинен базуватись на основних принципах психології й імплементувати їх у педагогічних процесах.
Заявлено про домінування технологічних процесів в усіх сферах виробництва, що видозмінює характер праці й зумовлює потребу в модернізації системи професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників у напрямі підвищення рівня їхньої професійної компетентності.
Охарактеризовано визначальні ознаки професійної компетентності, якими є: готовність працювати в умовах постійного оновлення техніки і технологій з урахуванням світових тенденцій; здатність проявляти гностичні, аналітичні, прогностичні уміння у процесі виконання трудових функцій; творчий потенціал й креативність при вирішенні нестандартних ситуацій; самостійність в окресленні перспективних цілей власної діяльності та пошуку оптимальних способів їх досягнення; адекватність в оцінюванні результатів діяльності, професійна й особистісна рефлексія тощо.
Визначено, що формування або ж розвиток професійно-особистісних утворень майбутнього компетентного кваліфікованого робітника уможливлюється шляхом впровадження у навчально-виховний процес інноваційних педагогічних технологій, зокрема проектних.
З’ясовано, що проектна діяльність на усіх етапах її реалізації передбачає спільну педагогічну взаємодію між суб’єктами навчального процесу, особистість кожного із яких має індивідуальні потреби, мотиви, цінності, психофізіологічні ознаки; характеризується різними емоційно-вольовими станами, когнітивно-пізнавальними процесами, соціальною поведінкою тощо.
Означено, що особистісні процеси й установки мають психологічну природу, тому й посилюється актуальність дослідження проблеми взаємодії двох наук – психології та педагогіки (психопедагогіки), що визначає взаємообумовленість психологічних закономірностей у межах конкретних педагогічних форм освітнього процесу.
Проаналізовано, що кожному етапі проектної технології внутрішні стани й процеси (мотиваційно-потребнісні, когнітивно-пізнавальні, емоційно-вольові, діяльнісно-творчі, рефлексивні) суб’єктів педагогічної взаємодії видозмінюються, мобілізуються, коригуються у відповідності до освітніх вимог й соціокультурних настанов й цілісно спрямовані на розвиток професійної й ключових компетентностей майбутнього кваліфікованого робітника.
Узагальнено, що проектні технології сприяють якісній реалізації психолого-педагогічних основ й уможливлюють: для навчально-виховного процесу – перехід від «знаннєво-репродуктивної» системи освіти до гуманістичної, феліксологічної, компетентнісної; учня – розвиток й становлення як майбутнього професіонала; педагога – якісну зміну функцій, визначальними з яких є адаптивне управління й стимулювання пізнавальної діяльності учнів й системне удосконалення власної педагогічної майстерності, пошук й застосування оптимальних прийомів упровадження проектних технологій у навчально-виховний процес на рефлексивній основі.
В статье обоснована психолого-педагогические основы проектной учебной деятельности будущих квалифицированных рабочих. В процессе организации проектной деятельности педагог должен базироваться на основных принципах психологии и имплементировать их в педагогических процессах.
Заявлено о доминировании технологических процессов во всех сферах производства, видоизменяет характер труда и обусловливает потребность в модернизации системы профессиональной подготовки будущих квалифицированных рабочих в направлении повышения уровня их профессиональной компетентности.
Охарактеризованы определяющие признаки профессиональной компетентности, которыми являются: готовность работать в условиях постоянного обновления техники и технологий с учетом мировых тенденций; способность проявлять гностические, аналитические, прогностические способности в процессе выполнения трудовых функций; творческий потенциал и креативность при решении нестандартных ситуаций; самостоятельность в определение перспективных целей своей деятельности и поиска оптимальных способов их достижения; адекватность в оценке результатов деятельности, профессиональная и личностная рефлексия.
Определено, что формирование или развитие профессионально-личностных образований будущего компетентного квалифицированного рабочего становится возможным путем внедрения в учебно-воспитательный процесс инновационных педагогических технологий, в частности проектных.
Выяснено, что проектная деятельность на всех этапах ее реализации предусматривает совместную педагогическую взаимодействие между субъектами учебного процесса, личность каждого из которых имеет индивидуальные потребности, мотивы, ценности, психофизиологические признаки; характеризуется различными эмоционально-волевыми состояниями, когнитивно-познавательными процессами, социальным поведением.
Отмечено, что личностные процессы и установки имеют психологическую природу, поэтому и усиливается актуальность исследования проблемы взаимодействия двух наук – психологии и педагогики (психопедагогики), что определяет взаимообусловленность психологических закономерностей в рамках конкретных педагогических форм образовательного процесса.
Проанализировано, что на каждом этапе проектной технологии внутренние состояния и процессы (мотивационно-потребностной, когнитивно-познавательные, эмоционально-волевые, деятельностно-творческие, рефлексивные) субъектов педагогического взаимодействия видоизменяются, мобилизуются, корректируются в соответствии с образовательными требованиями и социокультурных установок и целостно направленные на развитие профессиональной и ключевых компетенций будущего квалифицированного рабочего.
Выяснено, что проектные технологии способствуют качественной реализации психолого-педагогических основ и делают: для учебно-воспитательного процесса – переход от «знаниевой-репродуктивной» системы образования к гуманистической, феликсологичной, компетентностной; ученика – развитие и становление как будущего профессионала; педагога – качественное изменение функций, определяющими из которых являются адаптивное управление и стимулирование познавательной деятельности учащихся и системное совершенствование собственной педагогического мастерства, поиск и применение оптимальных приемов внедрения проектных технологий в учебно-воспитательный процесс на рефлексивной основе.
In the article the psycho-pedagogical foundations of project activity of future skilled workers. In the course of the project activity the teacher should be based on the basic principles of psychology and implement them in the educational process.
Stated the dominance of technological processes in all areas of production that alters the nature of work and determines the need for modernization of professional training of future skilled workers towards the improvement of their professional competence.
The characteristic defining feature of professional competence, which are: willingness to work under constant renewal of equipment and technologies, taking into account global trends; ability to exercise Gnostic, analytical, predictive ability in the performance of labor functions; creativity and creativity in solving non-standard situations; autonomy in defining long-term goals of their own activities and finding the best ways to achieve them; adequacy in evaluating the performance of professional and personal reflection and more.
It was determined that the formation or development of professional and personal future entities competent skilled worker is made possible by the introduction in the educational process of innovative educational technologies, including design.
It was found that the project activity in all phases of its implementation involves a joint educational cooperation between the actors of the educational process, the identity of each of them has individual needs, motivations, values, physiological features; characterized by different emotional and volitional states, cognitive processes, social behavior and so on.
Congregation that personal processes and installations have a psychological nature, and therefore increases the relevance of study on cooperation between the two sciences – psychology and pedagogy (psyhopedahohiky) that defines the interdependence of psychological patterns within specific forms of pedagogical educational process.
The analysis that each stage of the project technology internal states and processes (need-motivational, cognitive, emotional and volitional, active, creative, reflective) of pedagogical interaction modified, mobilized, adjusted in accordance with the requirements of the educational and socio-cultural attitudes and integrity aimed at developing key competencies and professional future skilled worker.
Generally, that the design technology facilitate quality implementation of psycho-pedagogical foundations and enabling: for the educational process – the transition from «кnowledge-reproductive» humanistic education system, feliksolohichnoyi, competence; student – development and formation as future professionals; teacher – qualitative change in the functions of which are crucial adaptive control and stimulate cognitive activity of students and improving the system of own pedagogical skills, search techniques and the use of optimal design implementation technologies in the educational process in reflexive manner.
 
Publisher Міленіум
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705213/1/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C%20%D0%A1.%20%D0%93.pdf
- Кравець, С.Г. (2016) Psycho-pedagogical foundations of project activity of future skilled workers Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 11 (11). pp. 44-54. ISSN 2223-5752