Запис Детальніше

Колекція журналу «Вільна українська школа» (1917–1920) як джерело мікроісторії освіти України

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705491/
http://ipa.udpu.org.ua/article/view/83592/
 
Title Колекція журналу «Вільна українська школа» (1917–1920) як джерело мікроісторії освіти України
Коллекция журнала «Вільна українська школа» как источник микроистории образования Украины
The collection of the journal «Vilna Ukraiinska Shkola» as a source of microhistory of the education in Ukraine
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті аргументовано, що журнал «Вільна українська школа» є цінним джерелом з різних проблем мікроісторії освіти України, а саме: педагогічна біографіка; центральні і регіональні просвітницькі товариства; типи навчальних закладів різних регіонів України тощо. З’ясовано, що ці аспекти можуть стати об’єктом подальших історико-педагогічних студій, що сприятиме обмеженню дослідницького поля з метою якісного розширення пізнання конкретної проблеми. У цілому часопис є своєрідною мікроісторією, або образом освіти, у малодосліджений період Української революції, становлення української державності.
В статье аргументировано, что журнал «Вільна українська школа» является ценным источником по разным проблемам микроистории образования Украины, а именно: педагогическая биографистика; центральные и региональные просветительские общества; разные типы учебных заведений регионов Украины и т.п. Установлено, что данные аспекты могут стать объектом дальнейших историко-педагогических исследований, что будет способствовать ограничению исследовательского поля с целью качественного расширения познания конкретной проблемы. В целом журнал является своеобразной микроисторией, или образом образования, в малоисследованный период Украинской революции, становления украинской государственности.
The author argued in the article that the Ukrainian pedagogical Vilna Ukraiinska Shkola journal is an important source concerning various problems in studying microhistory of the Ukrainian education, such as: biographical information about teachers; the central and regional educational societies; the types of educational organizations in different regions of Ukraine and other problems. It is found out that these aspects can be further studied in the course of historical and pedagogical research that will help to specialize the research field in order to study a particular problem in detail on the basis of in-depth and thorough study of the source base. On the whole, the journal is a kind of microhistory, or the form of education, of the little-studied period of the Ukrainian revolution, the formation of the Ukrainian state. He played a special role in consolidation of cultural, educational, pedagogical forces around the idea of national educational system formation on the basis of the best national and foreign experience. In general, the combination of micro- and macroapproaches in the study of the history of education development during the period of the Ukrainian revolution, as well as during other historical periods, is a perspective one and requires further theoretical and methodological analysis.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Всеукраїнська асоціація істориків педагогіки
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705491/1/1.pdf
Березівська, Лариса Дмитрівна (2016) The collection of the journal «Vilna Ukraiinska Shkola» as a source of microhistory of the education in Ukraine Історико-педагогічний альманах, 1 (22). pp. 4-9. ISSN 2307-4833