Математичний інструментарій вимірювання готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18558/
978-966-7548-60-5 |
|
Title |
Математичний інструментарій вимірювання готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики
Mathematical tools for measuring readiness of future primary school teachers for using interactive technologies at mathematics lessons Математический инструментарий измерения готовности будущих учителей начальной школы к применению интерактивных технологий на уроках математики |
|
Creator |
Руденко, Ніна Миколаївна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті розкрито поняття готовності, означено готовність майбутнього учителя початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики як інтегроване професійно-особистісне утворення, що передбачає сукупність мотиваційно-цільової, когнітивної, операційної, рефлексивної діяльності студента, яка у своїй єдності та взаємодії сприяє розвитку його математичного мислення та поглибленню математичних знань, творчому застосуванню інтерактивних технологій на уроках математики. Запропоновано математичний інструментарій вимірювання цієї готовності за допомогою методів математичної статистики з використанням універсальної інтегрованої системи програмного забезпечення Statistica7, яка створена для статистичного аналізу та візуалізації даних, управління базами даних і містить широкий набір процедур аналізу для застосування у наукових дослідженнях
The concept of readiness for professional activity that is widely covered in specialized psychological and pedagogical literature is considered in the article. Native and foreign scientists determine different components in the structure of readiness for teaching as that structure is of complex and multiaspect nature. The purpose of this article is to clarify the concept of readiness, identifying the components of future elementary school teachers to use interactive technology at the mathematics lessons in primary school and description methods of mathematical statistics for measurement and analysis readiness data. The task of this article is to formulate author’s definition of future primary school teachers’ readiness to use interactive technology at the mathematics lessons, to determine the components of its structure and describe methods of mathematical statistics, which allow to measure and analyze the data. After having analyzed famous scientists’ works four components of readiness to use interactive technologies at mathematics lessons have been determined. They are motivational objective, cognitive, operational and reflexive components. They have given an opportunity to define a future primary school teacher’s readiness to use interactive technologies at mathematics lessons as an integrated professional and personal formation that is supposed to comprise the combination of student’s motivational objective, cognitive, operational, reflexive activities, which in their unity and interaction contribute to the development of his mathematical thinking, extension of mathematical knowledge and creative use of interactive technologies at mathematics lessons. The criteria for measuring this readiness have been formulated and the mathematical tools have been proposed. It is measured with the help of the methods of mathematical statistics and the use of general-purpose integrated software system Statistica7. This software is designed for statistic analysis and data visualization, database management and provides a broad set of analysis procedures for using in scientific researches В статье раскрыто понятие готовности, определена готовность будущего учителя начальной школы к применению интерактивных технологий на уроках математики как интегрированное профессионально-личностное образование, которое предполагает совокупность мотивационно- целевой, когнитивной, операционной, рефлексивной деятельности студента, что в своем единстве и взаимодействии способствует развитию его математического мышления и углублению математических знаний, творческому применению интерактивных технологий на уроках математики. Предложен математический инструментарий измерения этой готовности с помощью методов математической статистики с использованием универсальной интегрированной системы программного обеспечения Statistica7, созданной для статистического анализа и визуализации данных, управления базами данных и содержащей широкий набор процедур анализа для применения в научных исследованиях |
|
Publisher |
КМПУ ім. Б.Д.Грінченка
|
|
Date |
2016-03
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18558/1/Matem_inst_2016_25_24%20%281%29.pdf
Руденко, Ніна Миколаївна (2016) Математичний інструментарій вимірювання готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики Педагогічна освіта: теорія і практика. Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. (25). с. 131-135. ISSN 978-966-7548-60-5 |
|