Запис Детальніше

Математичний інструментарій вимірювання готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/18558/
978-966-7548-60-5
 
Title Математичний інструментарій вимірювання готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики
Mathematical tools for measuring readiness of future primary school teachers for using interactive technologies at mathematics lessons
Математический инструментарий измерения готовности будущих учителей начальной школы к применению интерактивных технологий на уроках математики
 
Creator Руденко, Ніна Миколаївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розкрито поняття готовності, означено готовність майбутнього учителя початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики як інтегроване професійно-особистісне утворення, що передбачає сукупність мотиваційно-цільової, когнітивної, операційної, рефлексивної діяльності студента, яка у своїй єдності та взаємодії сприяє розвитку його математичного мислення та поглибленню математичних знань, творчому застосуванню інтерактивних технологій на уроках математики. Запропоновано математичний інструментарій вимірювання цієї готовності за допомогою методів математичної статистики з використанням універсальної інтегрованої системи програмного забезпечення Statistica7, яка створена для статистичного аналізу та візуалізації даних, управління базами даних і  містить широкий набір процедур аналізу для застосування у наукових дослідженнях
The concept of  readiness for  professional activity that is widely covered in  specialized psychological and
pedagogical literature is considered in the article. Native and foreign scientists determine different components
in the structure of readiness for teaching as that structure is of complex and multiaspect nature.
The purpose of this article is to clarify the concept of readiness, identifying the components of future elementary
school teachers to  use interactive technology at  the mathematics lessons in  primary school and description
methods of  mathematical statistics for  measurement and analysis readiness data. The task of  this article is
to formulate author’s definition of future primary school teachers’ readiness to use interactive technology at the
mathematics lessons, to  determine the  components of  its structure and describe methods of  mathematical
statistics, which allow to measure and analyze the data.
After having analyzed famous scientists’ works four components of  readiness to  use interactive technologies
at  mathematics lessons have been determined. They are motivational objective, cognitive, operational and
reflexive components. They have given an  opportunity to  define a  future primary school teacher’s readiness
to  use interactive technologies at  mathematics lessons as  an  integrated professional and personal formation
that is supposed to comprise the combination of student’s motivational objective, cognitive, operational, reflexive
activities, which in  their unity and interaction contribute to  the development of  his mathematical thinking, extension of mathematical knowledge and creative use of interactive technologies at mathematics lessons. The criteria for measuring this readiness have been formulated and the mathematical tools have been proposed. It is measured with the help of the methods of mathematical statistics and the use of general-purpose integrated software system Statistica7. This software is designed for  statistic analysis and data visualization, database management and provides a broad set of analysis procedures for using in scientific researches
В статье раскрыто понятие готовности, определена готовность будущего учителя начальной школы к  применению интерактивных технологий на уроках математики как интегрированное профессионально-личностное образование, которое предполагает совокупность мотивационно-
целевой, когнитивной, операционной, рефлексивной деятельности студента, что в своем единстве и взаимодействии способствует развитию его математического мышления и  углублению математических знаний, творческому применению интерактивных технологий на уроках математики. Предложен математический инструментарий измерения этой готовности с  помощью методов математической статистики с  использованием универсальной интегрированной системы программного обеспечения Statistica7, созданной для статистического анализа и  визуализации данных, управления базами данных и содержащей широкий набор процедур анализа для применения в научных исследованиях
 
Publisher КМПУ ім. Б.Д.Грінченка
 
Date 2016-03
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/18558/1/Matem_inst_2016_25_24%20%281%29.pdf
Руденко, Ніна Миколаївна (2016) Математичний інструментарій вимірювання готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій на уроках математики Педагогічна освіта: теорія і практика. Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. (25). с. 131-135. ISSN 978-966-7548-60-5