Запис Детальніше

ЗНИЖЕННЯ ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНОСТІ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМ БУРОВИХ ЛЕБІДОК

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ЗНИЖЕННЯ ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНОСТІ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМ БУРОВИХ ЛЕБІДОК
СНИЖЕНИЕ ЭНЕРГОНАГРУЖЕННОСТИ ФРИКЦИОННЫХ УЗЛОВ ЛЕНТОЧНО-КОЛОДОЧНЫХ ТОРМОЗОВ БУРОВЫХ ЛЕБЕДОК
THE REDUCING OF ENERGYLOADING OF FRICTION UNITS OF BAND-BLOCK BRAKES OF DRAW-WORKS
 
Creator Киндрачук, Мирослав Васильевич
Вольченко, Дмитрий Александрович
Скрыпнык, Василий Степанович
Бекиш, Ирина Орестовна
Чуфус, Василий Михайлович
 
Subject стрічково-колодкового гальма; обід шківа; фрикційний вузол; енергонавантаженість; примусове охолодження; ефект «теплових трубок»; теплопередача
УДК 621-891
ленточно-колодочный тормоз; обод шкива; фрикционный узел; энергонагруженность; принудительное охлаждение; эффект «тепловых трубок»; теплопередача
УДК 621-891
band-block brake; rim of pulley; friction units; energyloading; forced cooling; effect of "heat pipes"; heat Transfer
УДК 621-891
 
Description Розглянуто питання примусового охолодження, робочої поверхні обода шківа стрічково-колодкового гальма шляхом використання «теплових трубок». Розглянуто особливостіелементів фрикційних вузлів і методи зниження їх енергонавантаженості. Описанопринцип роботи і ефект «теплових трубок» і його наслідок у фрикційних вузлах гальмівних пристроїв. Наведено і описані дві конструкції стрічково-колодкового гальма з пристроєм і системою примусового охолодження робочої поверхні обода шківа.
Рассмотрен вопрос принудительного охлаждения, рабочей поверхности ободашкива ленточно-колодочного тормоза путем использования «тепловых трубок».Рассмотрено особенности элементов фрикционных узлов и методы снижения ихэнергонагружености. Описаны принцип работы и эффект «тепловых трубок» иего последствие во фрикционных узлах тормозных устройств. Приведены и описаны две конструкции ленточно-колодочного тормоза с устройством и системойпринудительного охлаждения рабочей поверхности обода шкива.
To increase the heat transfer coefficient from metallic and non-metallic elements of the frictionof band-block brakes we can use a developed heat exchange surface. However, the naturalcooling of the friction pairs of band-block brakes of draw-works is not able to provide the temperature regime below the allowable temperature for friction pads materials during the descentof the drill string in the well. So we have to use additional devices under the work surface offrictional interaction.We’ve raised the question of forced cooling of the working surface of the rim of the pulley ofband-block brakes by using "heat pipes". The features elements of friction components andmethods for reducing their energyloading have been considered. We’ve described the work andthe effect of "heat pipes" and its consequence in the friction units of braking devices. We’veshown and described two designs of band-block brake device and system of forced cooling ofthe working surface of the rim of the pulley.Objective of this article is development of cameras under working surface of rim of pulleyworking on the effect of "heat pipes" to reduce energyloading of friction pairs of band-blockbrakes.
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2016-10-26
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11119
10.18372/0370-2197.3(72).11119
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 3(72) (2016); 13-24
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 3(72) (2016); 13-24
Проблемы трения и изнашивания; № 3(72) (2016); 13-24
 
Language uk