Використання ікт як засіб підвищення мотивації до навчання математики учнів-гуманітаріїв
Журнал "Теорія та методика електронного навчання"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Використання ікт як засіб підвищення мотивації до навчання математики учнів-гуманітаріїв
Использование ИКТ как средства повышения мотивации к обучению математике учащихся-гуманитариев The use of ICTs as means of increasing motivation of students in humanities to learn mathematics |
|
Creator |
Шишенко, Інна Володимирівна
|
|
Subject |
motivation for learning; information and communication technologies; learning math; students of humanities profile classes
мотивація до навчання; інформаційно-комунікаційні технології; навчання математики; учні класів гуманітарних профілів мотивация к обучению; информационно-коммуникационные технологии; обучение математике; учащиеся классов гуманитарных профилей |
|
Description |
У статті розглядається проблема підвищення мотивації до навчання математики учнів класів гуманітарних профілів. Виокремлено групи пізнавальних мотивів учнів та їх прояви, встановлено психолого-педагогічні особливості старшокласників, що визначають мотивацію навчання у цьому віці, виокремлено психологічні принципи формування мотивації навчання учнів, зокрема, у процесі навчання математики. Наведено особливості навчальної мотивації учнів класів гуманітарних профілів у ході навчання математики, розкрито можливості застосування засобів інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення мотивації до навчання математики учнів-гуманітаріїв.
В статье рассматривается проблема повышения мотивации к обучению математике учащихся классов гуманитарных профилей. Выделены группы познавательных мотивов учащихся и их проявления, установлено психолого-педагогические особенности старшеклассников, определяющие мотивацию обучения в этом возрасте, выделены психологические принципы формирования мотивации обучения учащихся, в частности, в процессе обучения математике. Приведены особенности учебной мотивации учащихся классов гуманитарных профилей в ходе обучения математике, раскрыты возможности применения средств информационно-коммуникационных технологий с целью повышения мотивации к обучению математике учащихся-гуманитариев. This paper addresses the problem of increasing the motivation of students of humanities profile classes to study math. Groups of cognitive motivation of students and their manifestations, established psycho-pedagogical features of seniors that determine the motivation of learning at this age were examined, psychological principles of formation of learning motivation of students (particularly in teaching Mathematics) were determined. The peculiarities of learning motivation of students of humanities profile classes during learning mathematics were reviewed, the possibility of using the means of information and communication technologies in order to increase motivation to learn mathematics humanities students were revealed. |
|
Publisher |
State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
|
|
Date |
2014-03-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/e-learn/article/view/402
|
|
Source |
Теория и методика электронного обучения; Vol 4 (2013); 285-292
Теорія та методика електронного навчання; Vol 4 (2013); 285-292 Theory and methods of e-learning; Vol 4 (2013); 285-292 2309-1495 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/e-learn/article/view/402/388
|
|
Rights |
Copyright (c) 2014 Theory and methods of e-learning
|
|