INTELLIGENCE AND MEDIA-INFORMATION COMPETENCE
Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
INTELLIGENCE AND MEDIA-INFORMATION COMPETENCE
ІНТЕЛЕКТ І МЕДІАІНФОРМАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ |
|
Creator |
Ivanov, Serhii A.; КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Ivanova, Larysa S.; Запорізький національний університет |
|
Subject |
media; information; competence; intelligence; intellectual activity; mental experience metaсognitive strategy
медіа; інформація; компетентність; інтелект; інтелектуальна активність; ментальний досвід; метакогнітивна стратегія |
|
Description |
The article presents speculations about attitudes of the media in contemporary globalizing world, which is characterized with extraordinary dynamics of information processes the content of which is increasingly focused on the manipulation of consciousness. Analysis of philosophical and scientific literature has shown the importance of a deeper relationship to the task of forming the "image of the world" through decoding mediareality. Attention is drawn to the insufficiency of the only traditional media-educational technology to accomplish this task. It is proposed another approach, which is based on upbringing intelligence structure and it’s five elements: competence, intellectual activity, creativity, self-regulation and uniqueness. It is highlighted the importance of social, psychological and educational research of the development of intelligence concerning the ability of the formation of the "world picture" through the decoding of mediareality. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2016.2.179191
У статті викладено розміркування щодо ставлення до медіа в умовах сучасного світу, що глобалізується та характеризується надзвичайною динамікою інформаційних процесів, контент яких все частіше спрямований на маніпулювання свідомістю. Аналіз філософської та наукової літератури засвідчив важливість глибшого ставлення до завдання формування «образу світу» через декодування медіареальності. Звертається увага на недостатність лише традиційних медіаосвітніх технологій для виконання цього завдання. Пропонується інший підхід, заснований на вихованні інтелекту, структура якого складається з п’яти елементів: компетентність, інтелектуальна активність, творчість, саморегулювання та унікальність. Підкреслюється важливість соціальних, психологічних та педагогічних досліджень розвитку інтелекту стосовно здатності формування «картини світу» через декодування медіареальності. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2016.2.179191 |
|
Publisher |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ” |
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2016-09-06
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/44
|
|
Source |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; № 2 (2016); 179-191
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; № 2 (2016); 179-191 2414-0325 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/44/84
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
|
|