Запис Детальніше

Розвиток магістратури в Україні на засадах міждисциплінарності

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/16696/
http://npo.kubg.edu.ua/images/2016/3-4/4.pdf
 
Title Розвиток магістратури в Україні на засадах міждисциплінарності
Development of master’s degree course in Ukraine on interdisciplinarity principles
Развитие магистратуры в Украине на основании междисциплинарности
 
Creator Титаренко, Інна Олегівна
Батечко, Ніна Григорівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуто нагальні проблеми магістерської підготовки в Україні. Підготовку магістрів розгялнуото як педагогічну систему. Адаптовано міждисциплінарний підхід до магістерської підготовки як до педагогічної системи, зокрема основні засади синергетики. Вивчається феномен самоорганізації у процесі магістерської підготовки як можливий напрям її оптимізації.
In the article the urgent problems of masters’ training in Ukraine have been considered, the main areas of study of the problem in pedagogical theory have been analyzed. Masters’ training has been considered as a pedagogical system. It has been proved that the masters’ training system in Ukraine is integral, multifunctional, dynamic and open structure, with inherent characteristics, hierarchical structure, framework links and it is aimed at creation of a new integrated quality (the totality of professional competence qualities of a Master's Degree Student - future specialist).
The role of a multidisciplinary approach in modern pedagogical researches and the importance of interdisciplinarity phenomenon in the educational process have been stated. There has been proved the possibility of application of ideas of synergetics to the study of the general principles of complex systems, including the development of pedagogical system of masters’ training in Ukraine. The phenomenon of self-organisation in the process of masters’ preparation as a possible direction of its optimization is studied. It is proved that the use of a multidisciplinary approach, including basic principles of synergy allows a new approach to the process of masters’ training, taking into consideration the transitional period of Master’s Degree course building in Ukraine and finding efficient ways of its development.
В статье рассмотрены насущные проблемы магистерской подготовки в Украине. Подготовка магистров рассматривается как педагогическая система. Адаптирован междисциплинарный подход к магистерской подготовке как к педагогической системе, в частности основные понятия синергетики. Изучается феномен самоорганизации в процессе подготовки магистров как возможное направление её оптимизации.
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "Едельвейс"
 
Date 2016-11-22
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/16696/1/ilovepdf_com-17-22.pdf
Титаренко, Інна Олегівна та Батечко, Ніна Григорівна (2016) Розвиток магістратури в Україні на засадах міждисциплінарності Неперервна професійна освіта: теорія і практика (3-4). с. 17-22. ISSN 1609-8595