Запис Детальніше

Психолого-педагогічні умови становлення відповідальності у підлітковому віці

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706091/
http://problemps.kpnu.edu.ua/en/%D0%B2%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA-28/
 
Title Психолого-педагогічні умови становлення відповідальності у підлітковому віці
Psychological and pedagogical conditions of responsibility development in adolescence
 
Creator Гурлєва, Т.С.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті проаналізовано та обґрунтовано необхідність підвищення рівня відповідальності в учнів підліткового віку в сучасних соціокультурних умовах. Визначено психолого-педагогічні умови становлення інтегральної відповідальності як здатності особистості орієнтуватися на власну совість, внутрішній моральний закон і вчиняти згідно нього. За результатами вивчення особливостей якості відповідальності у підлітків автором виділено та охарактеризовано типи просоціальної і асоціальної відповідальності, її прояви у благополучних і важковиховуваних учнів. Рекомендовано зв’язок відповідальності з такими поняттями, як совість, високі смисли життя, їх вплив на розвиток суб’єкта.
У статті представлено методи діагностики якості відповідальності у сучасних підлітків. Наведено результати анкетування, авторського опитувальника «Як вчинити?», оригінальної проективної методики «Відповідальність: як я її розумію», методики семантичного диференціалу. Досліджено особливості використання й очікуваний результат педагогічних методів вимоги і спільного вчинку в системі «вчитель-учень-колектив класу». Розглянуто роль педагогічної бесіди як умови формування і самовиховання у підлітків особистісної відповідальності. Визначено психолого-педагогічні умови, за яких відбувається становлення інтегральної якостi позитивної відповідальності у підлітків, а саме: у процесі постановки вчителем педагогiчних вимог учневі; у спільному вчинку педагога, учня та колективу класу; у ході самовиховання відповідальності.
The necessity to raise the responsibility level of adolescent students in modern socio-cultural conditions are analyzed and proved in the article. There have been defined the psychological and pedagogical conditions of integral responsibility formation as a personal ability to be led by one’s conscience, internal moral law and to act according to them. Based on the results of studying the peculiarities of teenager’s responsibility, the types of prosocial and asocial responsibility, its realization in well-behaved and ill-behaved students were marked and characterized in the article. The connection between responsibility and such concepts as conscience, sublime meanings of life and their impact on the subject’s development is provided.
Some diagnostic techniques of such quality as responsibility of modern teenagers are defined in the article. The article exemplifies results of the questionnaire, the proprietary survey «What shall I do?», the proprietary projective methodology «Responsibility. Or What I Mean by It», and the technique of the Semantic Differential are summarized. The peculiarities of application and an expectant result of pedagogical methods of requirement and joint action within the system «teacher-student classroom community» are defined. The role of pedagogical conversation is viewed in the article as a condition of formation and self-cultivation of teenage personal responsibility. Psychological and pedagogical conditions of formation of such integral quality as positive responsibility of teenagers, namely: in the process of a teacher’s making pedagogical demands to a student; in the joint action of a teacher, a student and a classroom community; in the course of self-cultivation of responsibility.
 
Publisher Аксіома
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706091/1/2015%20%D0%93%D1%83%D1%80%D0%BB%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
Гурлєва, Т.С. (2015) Psychological and pedagogical conditions of responsibility development in adolescence Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Pedagogical Science of Ukraine, 28. pp. 116-129. ISSN 2227-6246