Запис Детальніше

Використання ресурсів середовища в освітньому просторі для забезпечення навчання і розвитку дітей з аутизмом

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705345/
http://csnukr.in.ua
 
Title Використання ресурсів середовища в освітньому просторі для забезпечення навчання і розвитку дітей з аутизмом
Использование ресурсов среды в образовательном пространстве для обеспечения развития и обучения детей с аутизмом
Environmental resources usage in the context of ensuring development and education for children with autism
 
Creator Сухіна, І. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розкривається значення розвивального освітнього середовища для розвитку і навчання дітей з аутизмом, висвітлюється середовищний підхід, наводиться структурно-змістова характеристика ресурсів середовища (предметних, просторових, організаційно-смислових, соціально-
психологічних). Також розкриваються принципи керування діяльністю з організації розвивального середовища в освітньому просторі та наводяться специфічні середовищні ресурси для забезпечення розвитку і навчання дітей з аутизмом.
В статье раскрывается значение развивающей образовательной среды для развития и обучения детей с аутизмом, освещается средовой подход и структурно-содержательная характеристика средовых ресурсов (предметных, пространственных, организационно-смысловых, социально-психологических). Также раскрываются принципы управления деятельностью по организации развивающей среды в образовательном пространстве и приводятся специфические средовые ресурсы, обеспечивающие развитие и обучение детей с аутизмом.
In the article, the significance of educational environment for development and education of children with autism is revealed. The genesis of environmental approach is over viewed. The content of environmental approach is presented. Environment is divided into three types: stressful, comforting and developmental. The term of educational environment is defined.
Environmental resources (items, space, organization and meaning, socio-psychological) are characterized from the perspective of structure and content. Management principles for creating developmental environment in educational context are distinguished. Specific resources for development and education of children with autism are emphasized.
It is predicted that effective usage of environmental recourse's, as a component of complex psycho-pedagogical help for children with autism, will optimize means of interaction between autistic child and environment, and reinforce formation of social experience.
The following perspectives of further studies dedicated to tasks of psycho-pedagogical help for children with autism are outlined: scientific and methodological provision of development and education of children with ASD, technologies of early intervention, interdisciplinary interaction, guidance of families.
 
Publisher Педагогічна преса
Педагогическая пресса
Pedagogical press
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705345/3/%D0%A1%D1%83%D1%85%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%E2%84%962%20%281%29.pdf
Сухіна, І. В. (2015) Environmental resources usage in the context of ensuring development and education for children with autism Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 1 (73). pp. 41-49. ISSN 2312-2781