Запис Детальніше

STATE OF USING MULTIMEDIA TECHNOLOGY BY UKRAINIAN PRE-SCHOOL EDUCATORS IN WORK WITH INCLUSIVE GROUP

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title STATE OF USING MULTIMEDIA TECHNOLOGY BY UKRAINIAN PRE-SCHOOL EDUCATORS IN WORK WITH INCLUSIVE GROUP
СОСТОЯНИЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ МУЛЬТИМЕДИЙНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ВОСПИТАТЕЛЯМИ УКРАИНСКИХ ДОШКОЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ В РАБОТЕ С ИНКЛЮЗИВНОЙ ГРУППОЙ
СТАН ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ВИХОВАТЕЛЯМИ ВІТЧИЗНЯНИХ ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У РОБОТІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ГРУПОЮ
 
Creator Nosenko, Yuliia H.
Matiuh, Zhanna V.
 
Subject multimedia technology; inclusive education; inclusive group; children with special needs; preschool educator
мультимедийные технологии; инклюзивное образование инклюзивная группа; дети с особенностями психофизического развития; воспитатель ДОУ
мультимедійні технології; інклюзивна освіта; інклюзивна група; діти з особливостями психофізичного розвитку; вихователь ДНЗ
 
Description The article presents the results of a survey of Ukrainian pre-school educators on their attitude, experience and awareness of the possibilities of using multimedia technology in work with children, especially with an inclusive group. 453 respondents from seven regions of Ukraine were involved in the survey. The degree of pre-school educators’ awareness about the nature of the basic concepts, the degree of implementation of inclusive education and "inclusive climate" in institutions, where respondents work, their willingness and desire to introduce inclusive education, attitude towards the use of multimedia technologies in the work with children and relevant experience, the availability of computer equipment and its accessibility for preschool educators were revealed. A promising direction for further research was determined the development of a methodic of formation of information and communication competence of preschool educators in the aspect of the use of multimedia technologies in work with an inclusive group.
В статье представлены результаты опроса воспитателей украинских дошкольных учебных заведений на предмет их отношения, практического опыта и осведомленности о возможностях использования мультимедийных технологий в работе с детьми, в том числе с инклюзивной группой. В анкетирование было вовлечено 453 респондента из семи регионов Украины. Определена степень осведомленности воспитателей о сущности основных понятий, степень внедрения инклюзивного образования и «инклюзивный климат» в заведениях, где работают респонденты, их готовность и желание к внедрению инклюзивного образования, отношение к использованию мультимедийных технологий в работе с детьми и наличие соответствующего опыта, обеспеченность ДОУ компьютерной техникой и ее доступность для воспитателей. Перспективным направлением дальнейших исследований определена разработка методики формирования информационно-коммуникационной компетентности воспитателей ДОУ в аспекте использования мультимедийных технологий в работе с инклюзивной группой.
У статті представлено результати опитування вихователів вітчизняних дошкільних навчальних закладів на предмет їх відношення, практичного досвіду та обізнаності щодо можливостей використання мультимедійних технологій у роботі з дітьми, зокрема з інклюзивною групою. До анкетування було залучено 453 респондентів із семи регіонів України. Визначено ступінь обізнаності вихователів щодо сутності основних понять, ступінь впровадження інклюзивної освіти й «інклюзивний клімат» у закладах, де працюють респонденти, їх готовність і бажання до провадження інклюзивної освіти, відношення до використання мультимедійних технологій у роботі з дітьми і наявність відповідного досвіду, забезпеченість ДНЗ комп’ютерною технікою та її доступність для вихователів.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

рецензована стаття
Опитування/Інтерв'ю
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1523
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 57, No 1 (2017); 1-11
Информационные технологии и средства обучения; Vol 57, No 1 (2017); 1-11
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 1-11
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 1-11
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1523/1131
 
Rights Copyright (c) 2017 Yuliia H. Nosenko, Zhanna V. Matiuh
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0