PEDAGOGICAL ISSUES OF THE CONCEPT «SCENARIO OF THE ONLINE COURSE» (BASED ON THE AUTHOR’S EXPERIENCE IN ELECTRONICS)
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
PEDAGOGICAL ISSUES OF THE CONCEPT «SCENARIO OF THE ONLINE COURSE» (BASED ON THE AUTHOR’S EXPERIENCE IN ELECTRONICS)
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ СУЩНОСТЬ ПОНЯТИЯ «СЦЕНАРИЙ ДИСТАНЦИОННОГО КУРСА» (НА ПРИМЕРЕ АВТОРСКОГО ОПЫТА В ОБЛАСТИ ЭЛЕКТРОНИКИ) ПЕДАГОГІЧНА СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «СЦЕНАРІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО КУРСУ» (НА ПРИКЛАДІ АВТОРСЬКОГО ДОСВІДУ В ГАЛУЗІ ЕЛЕКТРОНІКИ) |
|
Creator |
Voronkin, Oleksiy S.
|
|
Subject |
higher education; online course; scenario; motivating factors
высшее образование; дистанционный курс, сценарий; мотивирующие факторы вища освіта; дистанційний курс; сценарій; мотивуючі чинники |
|
Description |
The article gives generalized methods for the interpretation of the concept „online course scenario”. Attention is emphasized on motivating factors that are closely allied with methods of actualization of the interest; problematic questions; technology and organization of collaboration; planning of educational process; methodology of evaluation of the activity’s results; system of encouragement, etc. As an example there were offered the scenario of author’s online course “Circuit design” for students of universities and institutions who study “Micro- and nanoelectronics”. The article considers the structure of chapters, foreword, instruction for the course, plan of suggested activity, aims of studies, organization of work in small groups, rating evaluation of the activity, and also features of conducting of theme forums and discussions and reflection. There was given the universal plan-scheme as for development of the online course scenario.
В статье представлены обобщенные подходы к толкованию понятия «сценарий дистанционного курса». Акцентировано внимание на мотивирующих факторах, которые тесно взаимосвязаны со средствами актуализации интереса; проблемными вопросами; организацией коллективного сотрудничества; спланированностью учебного процесса; методикой оценивания результатов деятельности; системой поощрений и др. Проанализирована разработка сценария на примере авторского дистанционного курса «Схемотехника», предназначенного для студентов высших учебных заведений, обучающихся по направлению «Микро- и наноэлектроника». Рассматривается структура разделов, предисловие, инструкции, план предлагаемой деятельности, цели обучения, организация работы в малых группах, рейтинговое оценивание деятельности слушателей, а также особенности проведения тематических форумов-дискуссий и рефлексия. Приведена универсальная план-схема по разработке сценария дистанционного курса. У статті представлено узагальнені підходи до тлумачення поняття «сценарій дистанційного курсу». Акцентовано увагу на мотивуючих чинниках, які тісно пов’язані із засобами актуалізації інтересу; проблемними питаннями; технологією організацією колективної співпраці; спланованістю навчального процесу; методикою оцінювання результатів діяльності; системою заохочень та ін. Проаналізована розробка сценарію на прикладі авторського дистанційного курсу «Схемотехніка», спрямованого на студентів вищих навчальних закладів, які навчаються за напрямом «Мікро- та наноелектроніка». Розглянуто структуру розділів, передмову, інструкції до курсу, план пропонованої діяльності, цілі навчання, організацію роботи у малих групах, рейтингову оцінку діяльності, а також особливості проведення тематичних форумів-дискусій та рефлексію. Наведено універсальну план-схему з розробки сценарію дистанційного курсу. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-02-27
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Теоретичні аспекти дослідження рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1555
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 57, No 1 (2017); 56-74
Информационные технологии и средства обучения; Vol 57, No 1 (2017); 56-74 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 56-74 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 56-74 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1555/1141
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Oleksiy S. Voronkin
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|