Запис Детальніше

ICT SOCIAL AND ETHICAL COMPETENCY AMONG TEACHER EDUCATORS IN THE PHILIPPINES

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ICT SOCIAL AND ETHICAL COMPETENCY AMONG TEACHER EDUCATORS IN THE PHILIPPINES
ИКТ СОЦИАЛЬНАЯ И ЭТИЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ НА ФИЛИППИНАХ
ІКТ СОЦІАЛЬНА ТА ЕТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИКЛАДАЧІВ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ НА ФІЛІППІНАХ
 
Creator Marcial, Dave E.
 
Subject e-learning; Information Systems; Online Guidance Counseling; ICT in Education
электронное обучение; информационные системы; онлайн система консультирования; ИКТ в образовании
електронне навчання; інформаційні системи; онлайн система консультування; ІКТ в освіті
 
Description This paper presents findings from an empirical investigation of the competency level of social and ethical use of ICT among teacher educators in Central Visayas, Philippines. The study used a survey questionnaire based on the Philippine’s National ICT Competency Standard for Teachers. A total of 383 responses from 76 private and public higher education institutions were included in the analysis. The study reveals that the level of ICT competence in social and ethical domains among the teacher educators is “good.” The result implies that the respondents have the ability to explain and discuss the task but have not experienced the actual social and ethical practices in ICT. Moreover, there is a significant relationship between the level of ICT competence in terms of social and ethical aspects and the respondent’s age, status, type of institution, number of years in teaching, Internet accessibility, and desktop, smartphone and laptop ownership.
В статье представлены результаты эмпирического исследования уровня социальной и этической компетентности по использованию ИКТ преподавателей педагогических учебных заведений в Центральной Висайе, Филиппины. В исследовании было использовано анкетирование, основанное на Филиппинском Национальном стандарте ИКТ компетентности учителей. В целом было проанализировано 383 ответа от 76 частных и государственных высших учебных заведений. Исследование показывает, что уровень социальной и этической ИКТ-компетентности среди учителей педагогов оценивается как "хорошо". Полученный результат означает, что респонденты могут объяснить и обсудить задачи, но не имеют практического опыта по формированию социальной и этической компетентности в сфере ИКТ. Кроме того, существует значимая связь между уровнем ИКТ компетентности с точки зрения социальных и этических аспектов и возраста респондента, его статуса, типа учреждения, количества лет обучения, доступности Интернета, а также наличия собственного компьютера, смартфона или ноутбука.
У статті представлені результати емпіричного дослідження рівня соціальної та етичної компетентності з використання ІКТ викладачів педагогічних навчальних закладів в Центральній Вісайя, Філіппіни. У дослідженні було використано анкетування засноване на Філіппінському Національному стандарті з ІКТ компетентності вчителів. В цілому було проаналізовано 383 відповіді від 76 приватних і державних вищих навчальних закладів. Дослідження показує, що рівень соціальної та етичної ІКТ-компетентності серед вчителів педагогів оцінюється як "добре". Отриманий результат означає, що респонденти можуть пояснити і обговорити завдання, але не мають практичного досвіду з формування соціальної та етичної компетентності у сфері ІКТ. Крім того, існує значущий зв'язок між рівнем ІКТ компетентності з точки зору соціальних і етичних аспектів і віку респондента, його статусу, типу установи, кількості років навчання, доступності Інтернету, а також наявності власного комп’ютера, смартфона або ноутбука.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor Commission on Higher Education through the Philippine Higher Education Research Network (PHERNet)
Silliman University


 
Date 2017-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article
Descriptive
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1533
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 57, No 1 (2017); 96-103
Информационные технологии и средства обучения; Vol 57, No 1 (2017); 96-103
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 96-103
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 57, No 1 (2017); 96-103
2076-8184
 
Language eng
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1533/1137
 
Rights Copyright (c) 2017 Dave E. Marcial
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0