Запис Детальніше

COMPARISON OF NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORKS BY MEANS OF WEB-ORIENTED INTELLIGENT INFORMATION SYSTEM

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title COMPARISON OF NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORKS BY MEANS OF WEB-ORIENTED INTELLIGENT INFORMATION SYSTEM
СОПОСТАВЛЕНИЕ НАЦИОНАЛЬНЫХ РАМОК КВАЛИФИКАЦИЙ СРЕДСТВАМИ ВЭБ-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ ИНФОРМАЦИОННОЙ СИСТЕМЫ
ПОРІВНЯННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ РАМОК КВАЛІФІКАЦІЙ ЗАСОБАМИ ВЕБ-ОРІЄНТОВАНОЇ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ
 
Creator Osadchyi, Viacheslav V.
Yeremieiev, Volodymyr S.
Sharov, Serhii V.
Osadcha, Kateryna P.
Koniukhov, Serhii L.
 
Subject intelligent information system; national qualifications framework; mathematical model; qualification levels
интеллектуальная информационная система; национальная рамка квалификаций; математическая модель; уровни квалификации
інтелектуальна інформаційна система; національна рамка кваліфікацій; математична модель; рівні кваліфікацій
 
Description The introduction of the National qualifications framework in Ukraine is considered to be one of the obligatory factors of its entering the European space under conditions of the Bologna process and assuring academic mobility. The paper describes the structure and functional possibilities of web-oriented intelligent information system “Comparison of qualifications frameworks” which contains the database of national qualifications frameworks of other countries, enables users to compare the frameworks and to output data. It is noted that the developed information resource allows to carry out the comparison of different national frameworks supporting user awareness of education in different countries. The mathematical model of the intelligent information system which provides the realization of the quantitative comparative analysis of qualifications standards of European countries is also presented.
Одним из необходимых факторов вхождения Украины в европейское пространство в условиях Болонского процесса и обеспечения студенческой мобильности является внедрение Национальной рамки квалификаций. В статье описывается структура и функциональные возможности веб-ориентированной интеллектуальной информационной системы «Сравнение рамок квалификаций», которая содержит базу данных о национальных рамках квалификаций других стран, способна их сравнивать и выводить результаты пользователю. Отмечается, что разработанный информационный ресурс позволяет легко осуществлять сопоставление различных национальных рамок, помогая, таким образом повысить информированность пользователей про образование в других государствах. Также описано математическую модель интеллектуальной информационной системы (ИИС), которая обеспечивает проведение количественного сравнительного анализа стандартов квалификаций европейских стран.
Одним із необхідних чинників входження України в європейський простір в умовах Болонського процесу та забезпечення студентської мобільності є впровадження Національної рамки кваліфікацій. У статті описується структура та функціональні можливості веб-орієнтованої інтелектуальної інформаційної системи під назвою «Порівняння рамок кваліфікацій», яка містить базу даних щодо національних рамок кваліфікацій різних країн, здатна їх порівнювати та виводити результати користувачам. Зазначається, що розроблений інформаційний ресурс дозволяє легко здійснювати співставлення різних національних рамок, допомагаючи так підвищувати інформованість користувачів щодо освіти інших держав. Також описано математичну модель інтелектуальної інформаційної системи (ІІС), яка дозволяє здійснити порівняння рівнів рамок кваліфікацій європейських країн.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1493
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 56, No 6 (2016); 121-136
Информационные технологии и средства обучения; Vol 56, No 6 (2016); 121-136
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 121-136
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 121-136
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1493/1104
 
Rights Copyright (c) 2016 Viacheslav V. Osadchyi, Volodymyr S. Yeremieiev, Serhii V. Sharov, Kateryna P. Osadcha, Serhii L. Koniukhov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0