Запис Детальніше

MAIN TRENDS OF ORCID INTEGRATION IN THE SCIENTIFIC-RESEARCH SPACE

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title MAIN TRENDS OF ORCID INTEGRATION IN THE SCIENTIFIC-RESEARCH SPACE
ОСНОВНЫЕ ТЕНДЕНЦИИ ИНТЕГРАЦИИ ORCID В НАУЧНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО
ІНТЕГРАЦІЯ ІДЕНТИФІКАТОРІВ ORCID З ІНСТИТУЦІЙНИМИ СИСТЕМАМИ ПІДТРИМКИ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Creator Novytska, Tetiana L.
Marchenko, Olena O.
 
Subject digital identifiers; the unique identifier of a scientist ORCID Id; ORCID integration; the system of integration approaches of ORCID
цифровые идентификаторы; уникальный идентификатор ученого ORCID iD; интеграция ORCID; направления интеграции системы ORCID
цифрові ідентифікатори; унікальний ідентифікатор науковця ORCID iD; інтеграція ORCID; напрями інтеграції системи ORCID
 
Description The study has analyzed existing digital identifiers including the unique ORCID iD, which solves the problem of identification of scientists on the international level related to the change of names, similar names and surnames, order of variable transcription and complex names including middle names, common names, initials, etc. It has considered the peculiarities of ORCID implementation in pilot schools and in a number of oversea projects of such universities as Aston University, Imperia College London, University of Kent, Northumbria University, Southampton University, Swansea University, University of York and University of Oxford.It has viewed the basic types of systems that require ORCID integration and studied the technical approaches of integrating technology of ORCID adopted in pilot institutions.It has chosen the main directions of ORCID integration for research institutions and universities.
В исследовании проанализированы существующие цифровые идентификаторы, в том числе уникальный идентификатор ученого ORCID iD, который решает проблемы идентификации ученых на международном уровне, связанные с изменением фамилий, одинаковых имен и фамилий, переменной транскрипции и порядка сложных имен, где существуют средние имена; общих имен, инициалов и т. д. Рассмотрены особенности внедрения системы ORCID в пилотных учреждениях ряда зарубежных проектов: Aston University, Imperia lCollege London, University of Kent, Northumbria University, Southampton University, Swansea University, University of York и University of Oxford; рассмотрены основные типы систем, требующих интеграции ORCID. Исследованы технические подходы интеграции технологии авторских идентификаторов ORCID, принятых в пилотных учреждениях. Выделены основные направления интеграции системы ORCID для научных учреждений и высших учебных заведений.
У дослідженні проаналізовано існуючі цифрові ідентифікатори, у тому числі унікальний ідентифікатор науковця ORCID iD, що вирішує проблеми ідентифікації вчених на міжнародному рівні, пов’язані зі зміною прізвищ, однакових імен та прізвищ, змінної транскрипції і порядку складних імен, де існують середні імена; загальних імен, ініціалів і т. д. Розглянуто особливості впровадження системи ORCID в пілотних закладах низки зарубіжних проектів: Aston University, Imperia lCollege London, University of Kent, Northumbria University, Southampton University, Swansea University, University of York і University of Oxford; розглянуто основні типи систем, що потребують інтеграції ORCID. Досліджено технічні підходи інтеграції технології авторських ідентифікаторів ORCID, прийнятих в пілотних установах. Виділено основні напрями інтеграції системи ORCID для наукових установ та вищих навчальних закладів.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1495
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 56, No 6 (2016); 192-203
Информационные технологии и средства обучения; Vol 56, No 6 (2016); 192-203
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 192-203
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 192-203
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1495/1105
 
Rights Copyright (c) 2016 Tetiana L. Novytska, Olena O. Marchenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0