Запис Детальніше

E-PORTFOLIO AS A TOOL OF TRANSPARENCY AND OPENNESS OF MODERN EDUCATION UNIVERSITY

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title E-PORTFOLIO AS A TOOL OF TRANSPARENCY AND OPENNESS OF MODERN EDUCATION UNIVERSITY
Э-ПОРТФОЛИО КАК ИНСТРУМЕНТ ОТКРЫТОСТИ И ПРОЗРАЧНОСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СОВРЕМЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
Е-ПОРТФОЛІО ЯК ІНСТРУМЕНТ ВІДКРИТОСТІ ТА ПРОЗОРОСТІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
 
Creator Morze, Natalia V.
Varchenko-Trotsenko, Liliia O.
 
Subject e-portfolio; electronic educational environment of the university; repository, Wiki-portal; wiki-technology; rating
э-портфолио; электронная открытая среда университета; репозиторий, Вики-портал; wiki-технология; рейтинг
е-портфоліо; електронне освітнє середовище університету; репозиторій, Вікі-портал; wiki-технологія; рейтинг
 
Description The most effective higher education quality indicators are openness and transparency of all the University activities results, including the results of educational and scientific work of every teacher and student. That is why modern electronic university learning environment should provide open decentralizing component that would contain a webpage with every educational process participants’ qualitative and quantitative indicators of educational activity – an e-portfolio. Indicators of a portfolio should include those of a priority for university development at a certain time and be taken into account on different ratings, including international and Ukrainian. There are different ways of creating and filling an e-portfolio. One of them is the Wiki-technology use that ensures openness and transparency of the performance of the teacher, each structural unit and the university as a whole, used at Borys Grinchenko Kyiv University.
Одним из показателей качества высшего образования является открытость и прозрачность результатов всех видов деятельности университета, в частности результатов учебно-научной работы каждого преподавателя. Поэтому современная электронная образовательная среда университета должна предусматривать открытую децентрализованную составляющую, содержащую собственную веб-страницу каждого участника образовательного процесса с качественными и количественными показателями их образовательной деятельности – э-портфолио. К показателям э-портфолио должны входить те, которые являются приоритетными для развития университета и соответствуют показателям ведущих мировых и государственных рейтингов вузов. Существуют различные пути создания и заполнения электронного портфолио научно-педагогических работников. Одним из них, который применяется в Киевском университете имени Бориса Гринченко, является использование wiki-технологии, обеспечивающей открытость и прозрачность результатов деятельности преподавателя, каждого структурного подразделения и университета в целом
Одним із показників якості вищої освіти є відкритість і прозорість результатів всіх видів діяльності університету, зокрема результатів навчально-наукової роботи кожного викладача. Тому сучасне електронне освітнє середовище університету має передбачати відкриту децентралізовану складову, що міститиме власну веб-сторінку кожного учасника освітнього процесу з якісними і кількісними показниками їх освітньої діяльності – е-портфоліо. До показників е-портфоліо мають входити ті, які є пріоритетними для розвитку університету і відповідають показникам провідних світових і державних рейтингів вишів. Існують різні шляхи створення і заповнення е-портфоліо науково-педагогічних працівників. Одним з них, що застосовується в Київському університеті імені Бориса Грінченка, є використання wiki-технології, яка забезпечує відкритість і прозорість результатів діяльності викладача, кожного структурного підрозділу й університету в цілому.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-05-03
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 52, No 2 (2016); 62-80
Информационные технологии и средства обучения; Vol 52, No 2 (2016); 62-80
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 62-80
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 62-80
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1395/1033
 
Rights Copyright (c) 2016 Natalia V. Morze, Liliia O. Varchenko-Trotsenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0