STRUCTURAL AND ORGANIZATIONAL PROCEDURAL CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES DESIGN
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
STRUCTURAL AND ORGANIZATIONAL PROCEDURAL CHARACTERISTICS OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES DESIGN
СТРУКТУРНО-ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ И ПРОЦЕССУАЛЬНО-ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ СТРУКТУРНО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ І ПРОЦЕСУАЛЬНО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРОЕКТУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ |
|
Creator |
Balalaieva, Olena Yu.
|
|
Subject |
electronic educational resources; designing; aspect; level; stage; phase
электронный образовательный ресурс; проектирование; аспект; уровень; стадия; этап електронний освітній ресурс; проектування; аспект; рівень; стадія; етап |
|
Description |
On the basis of analysis of psychological and pedagogical sources and generalization of scientific experience of pedagogical design certain structural and organizational procedural characteristics of electronic educational resources design on the basis of a systematic approach were determined in the article, which made it possible to consider design as a multi-faceted, multi-level and multi-step process. In particular, characteristics that describe the features of the common organization of the design – aspects (functional, structural) and levels (conceptual, technological, operational, realization), as well as the characteristics of the design as a process – stages (analytical, designing, experimental, reflective) and phases were given.
В статье на основе анализа психолого-педагогических источников и обобщения научного опыта педагогического проектирования определены структурно-организационные и процессуально-организационные характеристики проектирования электронных образовательных ресурсов на основе системного подхода, что позволило рассмотреть проектирование как многоаспектный, многоуровневый и многоэтапный процесс. В частности, приведены характеристики, описывающие особенности общей организации проектирования, – аспекты (функциональный, структурный) и уровни (концептуальный, технологический, операционный, реализационный), а также характеристики проектирования как процесса – стадии (аналитическая, проектировочная, экспериментальная, рефлексивная) и этапы. У статті на основі аналізу психолого-педагогічних джерел й узагальнення наукового досвіду педагогічного проектування визначено структурно-організаційні і процесуально-організаційні характеристики проектування електронних освітніх ресурсів на засадах системного підходу, що дозволило розглянути проектування як багатоаспектний, багаторівневий і багатоетапний процес. Зокрема, наведено характеристики, що описують особливості загальної організації проектування, – аспекти (функціональний, структурний) і рівні (концептуальний, технологічний, операційний, реалізаційний), а також характеристики проектування як процесу – стадії (аналітичну, проектувальну, експериментальну, рефлексивну) й етапи. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття огляд літератури, теоретичні аспекти дослідження рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1441
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 54, No 4 (2016); 108-118
Информационные технологии и средства обучения; Vol 54, No 4 (2016); 108-118 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 108-118 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 108-118 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1441/1071
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Olena Yu. Balalaieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|