Запис Детальніше

THE FACTOR-CRITERIA MODEL OF ASSESSMENT OF ELECTRONIC EDUCATIONAL GAME RESOURCES IN MATHEMATICS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE FACTOR-CRITERIA MODEL OF ASSESSMENT OF ELECTRONIC EDUCATIONAL GAME RESOURCES IN MATHEMATICS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS
ФАКТОРНО-КРИТЕРИАЛЬНАЯ МОДЕЛЬ ОЦЕНИВАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ИГРОВЫХ РЕСУРСОВ ПО МАТЕМАТИКЕ ДЛЯ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ
ФАКТОРНО-КРИТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ ОЦІНЮВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ ІГРОВИХ РЕСУРСІВ З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
 
Creator Melnyk, Oksana M.
 
Subject electronic educational resources (EER); electronic educational game resources (EEGR); factor-criteria model of assessment of EEGR; ranking factor’s coefficient; ranking criterion’s coefficient
электронные образовательные ресурсы (ЭОР); электронные образовательные игровые ресурсы (ЕОИР); факторно-критериальная модель оценивания ЕОИР; весовой коэффициент фактора; весовой коэффициент критерия
електронні освітні ресурси (ЕОР); електронні освітні ігрові ресурси (ЕОІР); факторно-критеріальна модель оцінювання ЕОІР; ваговий коефіцієнт фактору; ваговий коефіцієнт критерію
 
Description This article proves the need for a comprehensive assessment of electronic educational game resources in mathematics for the primary school students; gives the definition of “the factor-criteria model of the electronic educational game resources (EEGR)”. It also describes the created model, which consists of requirements for the content, methodological and program parts of the electronic resources for primary school; identifies the factors and the criteria to each of them. It was proposed to assess the ratios within the group of factors and each group of criteria according to the arithmetic progression. The presented model can be a convenient tool both for primary school teachers and EEGR developers. It can also be a basis for a unified state comprehensive system of assessment of the EEGR.
В статье обоснованы необходимость комплексного оценивания электронных образовательных игровых ресурсов по математике для учеников начальной школы (ЕОИР); дано определение понятия «факторно-критериальная модель оценивания ЕОИР»; описано разработанную модель, которая состоит из определенных требований к содержательной, методической и программной частей; определены факторы и критерии каждой из них. Было предложено оценивать весовые коэффициенты факторов и критерий в пределах каждой из групп с помощью арифметической прогрессии. Представленная модель может стать удобным инструментом для объективной оценки ЕОИР, что может быть полезным как для учителей начальной школы, так и для разработчиков электронных ресурсов. Она также может послужить основой для создания единой комплексной системы оценивания ЕОИР, принятой на государственном уровне.
У статті обґрунтовано необхідність комплексного оцінювання електронних освітніх ігрових ресурсів з математики для учнів початкових класів (ЕОІР); дано визначення поняття «факторно-критеріальна модель оцінювання ЕОІР»; описано створену модель для оцінювання ЕОІР, яка складається з певних вимог до змістової, методичної та програмної частин; виявлено фактори та критерії кожної з них. Було запропоновано оцінювати вагові коефіцієнти факторів та критеріїв в межах кожної з груп за допомогою арифметичної прогресії. Представлена модель може бути зручним інструментом для об’єктивної оцінки ЕОІР, що є корисним як для вчителів початкової школи, так і для розробників електронних ресурсів. Вона також може бути взята за основу при створенні єдиної державної комплексної системи оцінювання ЕОІР.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-05-03
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1370
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 52, No 2 (2016); 1-9
Информационные технологии и средства обучения; Vol 52, No 2 (2016); 1-9
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 1-9
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 1-9
2076-8184
 
Language eng
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1370/1027
 
Rights Copyright (c) 2016 Oksana M. Melnyk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0