Запис Детальніше

THE USE OF THE HARDWARE AND SOFTWARE IN THE PROCESS OF CORRECTION OF CHILDREN’S SPEECH AND HEARING DISORDERS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE USE OF THE HARDWARE AND SOFTWARE IN THE PROCESS OF CORRECTION OF CHILDREN’S SPEECH AND HEARING DISORDERS
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПРОГРАММНО-АППАРАТНОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ В ПРОЦЕССЕ КОРРЕКЦИИ ПРОБЛЕМ СЛУХА И РЕЧИ У ДЕТЕЙ
ВИКОРИСТАННЯ ПРОГРАМНО-АПАРАТНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В ПРОЦЕСІ КОРЕКЦІЇ ВАД СЛУХУ ТА МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ
 
Creator Netyosov, Sergiy I.
 
Subject logopaedics; surdopedagogy; the hardware and software; diagnostics; correction; speech and hearing disorders
логопедия; сурдопедагогика; программно-аппаратное обеспечение; диагностика; коррекция; слухоречевые проблемы
логопедія; сурдопедагогіка; програмно-апаратне забезпечення; діагностика; корекція; сурдомовленнєві вади
 
Description The article introduces the self-evaluation of the ability to work with the hardware and software in the process of correction of children's speech and hearing disorders, given by the students of the "Correctional Education" Department. The research has shown that the students' readiness to use the hardware and software of logopaedic and surdopedagogic nature does not correspond to the present day requirements. The types of the hardware and software were defined, as well as their functional capabilities, the usage of which together with the traditional methods of correctional work positively affects the solution of the problems of the diagnostics and the correction of speech and hearing disorders. A set of measures is suggested to form the ability of students from the "Correctional Education" Department to engage the hardware and software of logopaedic and surdologic nature in the process of correctional and pedagogical activity.
Проанализированы результаты самооценки студентами специальности «Коррекционное образование» уровня собственной готовности к использованию программно-аппаратного обеспечения в процессе коррекции проблем слуха и речи у детей. Выяснено, что уровень готовности студентов к использованию программно-аппаратного обеспечения логопедического и сурдопедагогического характера не соответствует требованиям сегодняшнего дня. Определены виды программно-аппаратного обеспечения, их функциональные возможности, использование которых вместе с традиционными методиками коррекционной работы позитивно повлияют на решение проблем диагностирования и коррекции слуховых и речевых проблем личности. Предлагается комплекс мероприятий по формированию у студентов специальности «Коррекционное образование» готовности к включению программно-аппаратного обеспечения логопедического и сурдологического характера в коррекционно-педагогическую деятельность.
Проаналізовано результати самооцінювання студентами спеціальності «Корекційна освіта» рівня власної готовності до використання програмно-апаратного забезпечення в процесі корекції слухомовленнєвих вад у дітей. З’ясовано, що рівень готовності студентів до використання програмно-апаратного забезпечення логопедичного та сурдопедагогічного характеру не відповідає вимогам сьогодення. Визначено види програмно-апаратного забезпечення, їхні функціональні можливості, використання яких разом з традиційними методиками корекційної роботи позитивно впливають на розв’язання проблем діагностування і корекції слухомовленнєвих вад особистості. Запропоновано комплекс заходів із формування у студентів спеціальності «Корекційна освіта» готовності до застосування програмно-апаратного забезпечення логопедичного і сурдологічного спрямування в процесі корекційно-педагогічної діяльності.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Опитування; Огляд електронних ресурсів; Огляд літератури
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1408
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 54, No 4 (2016); 72-82
Информационные технологии и средства обучения; Vol 54, No 4 (2016); 72-82
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 72-82
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 72-82
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1408/1065
 
Rights Copyright (c) 2016 Sergiy I. Netyosov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0