Запис Детальніше

MODEL OF FORMATION OF PH.D. IC-COMPETENCE BASED ON USING THE CLOUD SERVICES OF SCIENTOMETRIC DATABASE GOOGLE SCHOLAR

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title MODEL OF FORMATION OF PH.D. IC-COMPETENCE BASED ON USING THE CLOUD SERVICES OF SCIENTOMETRIC DATABASE GOOGLE SCHOLAR
МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОМУНИКАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ДОКТОРА ФИЛОСОФИИ НА ОСНОВЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ОБЛАЧНЫХ СЕРВИСОВ МЕЖДУНАРОДНОЙ НАУКОМЕТРИЧЕСКОЙ БАЗЫ GOOGLE SCHOLAR
МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ НА ОСНОВІ ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ СЕРВІСІВ GOOGLE SCHOLAR
 
Creator Spirin, Oleg M.
Odud, Oksana A.
 
Subject informative-communicative competence PhD; model; Google Scholar
информационно-коммуникационная компетентность доктора философии; модель; Google Scholar
інформаційно-комунікаційна компетентність доктора філософії; модель; Google Scholar
 
Description This article deals with the problem of the formation of IC-competence of Ph.D. based on the using of international scientometric systems cloud services, including system Google Scholar. It is justified and specified the concept of "informative-communicative competence of Ph.D." It is defined the model of the formation of informative-communicative competence of Ph.D. through the using of cloud informative-analytical services of the system Google Scholar in training PhD which based on the main scientific approaches in teaching adults. The model consists of five components: target, organizational technological, effective- diagnostic and contents. The groups of cloud services of Google Scholar are chosen: information and search services, information and analytic services, additional services. It is determined the using of cloud informative and analytical services of Google Scholar for informative and analytical support of scientific and educational research.
Статья посвящена проблеме формирования информационно-коммуникационной компетентности доктора философии на основе использования облачных сервисов международных наукометрических систем, в частности системы Google Scholar. Обосновано и уточнено понятие "информационно коммуникационная компетентность доктора философии". Предложена модель формирования информационно-коммуникационной компетентности доктора философии на основе использования облачных информационно-аналитических сервисов системы Google Scholar в его подготовке, основанной на основных научных подходах, используемых при обучении взрослых, и состоит из четырех компонентов: целевого, организационно технологического, содержательного, результативно-диагностического. Выделены группы облачных сервисов Google Scholar: информационно-поисковые сервисы, информационно-аналитические сервисы, дополнительные сервисы. Определена актуальность использования облачных информационно-аналитических сервисов Google Scholar для информационно-аналитической поддержки научно-педагогических исследований.
Статтю присвячено проблемі формування інформаційно-комунікаційної компетентності доктора філософії на основі використання хмарних інформаційно-аналітичних сервісів міжнародних наукометричних систем, зокрема міжнародної наукометричної пошукової системи Google Scholar. Обґрунтовано та уточнено поняття "інформаційно- комунікаційна компетентність доктора філософії". Запропоновано модель формування інформаційно-комунікаційної компетентності доктора філософії з використанням хмарних інформаційно-аналітичних сервісів системи Google Scholar у підготовці докторів філософії, яка базується на основних наукових підходах, що використовуються у навчанні дорослих, та складається з чотирьох компонентів: цільового, організаційно-технологічного, змістового та результативно-діагностичного. Виділено групи хмарних сервісів Google Scholar: інформаційно-пошукові сервіси, інформаційно-аналітичні сервіси, додаткові сервіси. Визначено актуальність використання хмарних інформаційно-аналітичних сервісів Google Scholar для інформаційно-аналітичної підтримки науково-педагогічних досліджень.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Методологія
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1489
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 56, No 6 (2016); 204-218
Информационные технологии и средства обучения; Vol 56, No 6 (2016); 204-218
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 204-218
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 56, No 6 (2016); 204-218
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1489/1103
 
Rights Copyright (c) 2016 Oleg M. Spirin, Oksana A. Odud
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0