Запис Детальніше

PERSPECTIVE ANALYSIS OF USE OF SOCIAL NETWORKS AS LEARNING TOOLS IN LEARNING ENVIRONMENT

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title PERSPECTIVE ANALYSIS OF USE OF SOCIAL NETWORKS AS LEARNING TOOLS IN LEARNING ENVIRONMENT
ПЕРСПЕКТИВНЫЙ АНАЛИЗ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЕЙ В КАЧЕСТВЕ СРЕДСТВА ОБУЧЕНИЯ В УЧЕБНОЙ СРЕДЕ
ПЕРСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ ЯК ЗАСОБУ НАВЧАННЯ В НАВЧАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
 
Creator Pinchuk, Olga P.
 
Subject electronic social networks; informational and educational environment; learning
: электронные социальные сети; информационно-образовательная среда; обучение
електронні соціальні мережі; інформаційно-освітнє середовище; навчання
 
Description Didactic value of electronic social networks is determined by capabilities to provide group interaction. It is proved that ESN can act as means of collaborative training activities, means of social contacts deployment, extension of all participants’ social interaction in educational process. Attention is paid to emphasis change from network communication to productive discussion and from collaboration to cooperative learning methods for students. The problem of improving of information and communication competence of all learning process partners is described. Possible changes in teaching methodology, when new objects, electronic social networking services appear in the system of education, are examined.
Дидактическая ценность электронных социальных сетей определяется через возможности обеспечения группового взаимодействия. Доказывается, что ЭСС могут стать средствами совместной учебной деятельности, а также средствами развертывания социальных контактов и расширения социального взаимодействия всех участников учебно-воспитательного процесса. Внимание уделено смене акцентов с коммуникации в сети на организацию продуктивной дискуссии, а также с коллаборации на кооперативные методы обучения учащихся. Рассматривается проблема повышения информационно-коммуникационной компетентности всех участников учебного процесса. Исследованы возможные изменения в методике обучения, когда в системе средств обучения появляются новые объекты - сервисы электронных социальных сетей.
Дидактична цінність електронних соціальних мереж визначається через можливості забезпечення групової взаємодії. Доводиться, що ЕСМ можуть стати засобами спільної навчальної діяльності, а також засобами розгортання соціальних контактів та розширення соціальної взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу. Увагу приділено зміні акцентів з комунікації у мережі на організацію продуктивної дискусії, а також з колаборації на кооперативні методи навчання учнів. Розглядається проблема підвищення інформаційно-комунікаційної компетентності всіх учасників навчального процесу. Досліджено можливі зміни у методиці навчання, коли у системі засобів навчання з’являються нові об’єкти – сервіси електронних соціальних мереж.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1482
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 54, No 4 (2016); 83-98
Информационные технологии и средства обучения; Vol 54, No 4 (2016); 83-98
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 83-98
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 83-98
2076-8184
 
Language eng
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1482/1077
 
Rights Copyright (c) 2016 Olga P. Pinchuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0