THE USING OF THE ELECTRONIC SYSTEMS OF OPEN ACCESS FOR INFORMATION AND ANALYTICAL SUPPORT PEDAGOGICAL RESEARCH
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
THE USING OF THE ELECTRONIC SYSTEMS OF OPEN ACCESS FOR INFORMATION AND ANALYTICAL SUPPORT PEDAGOGICAL RESEARCH
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭЛЕКТРОННЫХ СИСТЕМ ОТКРЫТОГО ДОСТУПА ДЛЯ ИНФОРМАЦИОННО-АНАЛИТИЧЕСКОЙ ПОДДЕРЖКИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ СИСТЕМ ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ ДЛЯ ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ ПІДТРИМКИ ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ |
|
Creator |
Spirin, Oleg M.
Іatsyshyn, Anna V. Ivanova, Svitlana M. Kilchenko, Alla V. Luparenko, Liliia A. |
|
Subject |
electronic systems of open access; information and analytical support; scientometric system; bibliometrics; scientometrics; pedagogical research
электронные системы открытого доступа информационно-аналитическая поддержка; наукометрические системы; библиометрика; наукометрия; педагогические исследования електронні системи відкритого доступу; інформаційно-аналітична підтримка; наукометричні системи; бібліометрика; наукометрія; педагогічні дослідження наукометрія; педагогічні дослідження. |
|
Description |
The article deals with the feasibility of the using of the electronic systems of open access for information and analytical support of scientific research, including: publications of the domestic and foreign scholars which dedicated the using of the electronic systems of open access for support of scientific research are reviewed; the basic concepts of research are described; leading domestic and global trends the using of the electronic systems of open access for support of scientific research are determined; the basic directions the using of the electronic systems of open access for support of national psychological-pedagogical research are underlined. It was determined that the system of information and analytical support of scientific and pedagogical research which based on the electronic systems of open access consists of statistics, information and analytical scientometric services. The main criteria for selection of the electronic systems of open access are: their openness, functionality and suitability for using in scientific and educational institutions of Ukraine
В статье обоснована целесообразность использования электронных систем открытого доступа для информационно-аналитической поддержки научных исследований, в частности: проанализированы публикации отечественных и зарубежных ученых по использованию электронных систем открытого доступа для поддержки научных исследований; охарактеризованы основные понятия исследования; определены ведущие отечественные и мировые тенденции использования электронных систем открытого доступа для поддержки научных исследований; выделены основные направления использования электронных систем открытого доступа для поддержки отечественных психолого-педагогических исследований. Определено, что система информационно-аналитической поддержки научно-педагогических исследований на основе электронных систем открытого доступа состоит из статистических, информационно-аналитических наукометрических сервисов. Основными критериями отбора электронных систем открытого доступа являются: их открытость, функциональность и пригодность к использованию в научных учреждениях и учебных заведениях Украины. У статті обґрунтовано доцільність використання електронних систем відкритого доступу для інформаційно-аналітичної підтримки наукових досліджень, зокрема: проаналізовано публікації вітчизняних і зарубіжних учених щодо використання електронних систем відкритого доступу для підтримки наукових досліджень; охарактеризовано основні поняття дослідження; визначено провідні вітчизняні і світові тенденції використання електронних систем відкритого доступу для підтримки наукових досліджень; виокремлено основні напрями використання електронних систем відкритого доступу для підтримки вітчизняних психолого-педагогічних досліджень. Визначено, що система інформаційно-аналітичної підтримки науково-педагогічних досліджень на основі електронних систем відкритого доступу складається зі статистичних, інформаційно-аналітичних наукометричних сервісів. Основними критеріями добору електронних систем відкритого доступу є: їх відкритість, функціональність та придатність до використання в наукових установах та навчальних закладах України. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1501
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 55, No 5 (2016); 136-174
Информационные технологии и средства обучения; Vol 55, No 5 (2016); 136-174 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 55, No 5 (2016); 136-174 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 55, No 5 (2016); 136-174 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1501/1095
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Oleg M. Spirin, Anna V. Іatsyshyn, Svitlana M. Ivanova, Alla V. Kilchenko, Liliia A. Luparenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|