Запис Детальніше

TURING MACHINE AS UNIVERSAL ALGORITHM EXECUTOR AND ITS APPLICATION IN THE PROCESS OF HIGH-SCHOOL STUDENTS` ADVANCED STUDY OF ALGORITHMIZATION AND PROGRAMMING FUNDAMENTALS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title TURING MACHINE AS UNIVERSAL ALGORITHM EXECUTOR AND ITS APPLICATION IN THE PROCESS OF HIGH-SCHOOL STUDENTS` ADVANCED STUDY OF ALGORITHMIZATION AND PROGRAMMING FUNDAMENTALS
МАШИНА ТЬЮРИНГА КАК УНИВЕРСАЛЬНЫЙ ИСПОЛНИТЕЛЬ АЛГОРИТМОВ И ЕЕ ПРИМЕНЕНИЕ В ПРОЦЕССЕ УГЛУБЛЕННОГО ИЗУЧЕНИЯ АЛГОРИТМИЗАЦИИ И ОСНОВ ПРОГРАММИРОВАНИЯ СТАРШЕКЛАССНИКАМИ
МАШИНА ТЮРІНГА ЯК УНІВЕРСАЛЬНИЙ ВИКОНАВЕЦЬ АЛГОРИТМІВ ТА ЇЇ ЗАСТОСУВАННЯ В ПРОЦЕСІ ПОГЛИБЛЕНОГО ВИВЧЕННЯ АЛГОРИТМІЗАЦІЇ І ОСНОВ ПРОГРАМУВАННЯ СТАРШОКЛАСНИКАМИ
 
Creator Yashchyk, Oleksandr B.
 
Subject algorithmization and programming fundamentals; advanced study; algorithm executor; programming methods; Turing machine
алгоритмизация и основы программирования; углубленное изучение; исполнитель алгоритма; программные средства; машина Тьюринга
алгоритмізація та основи програмування; поглиблене вивчення; виконавець алгоритму; програмні засоби; машина Тюрінга
 
Description The article discusses the importance of studying the notion of algorithm and its formal specification using Turing machines. In the article it was identified the basic hypothesis of the theory of algorithms for Turing as well as reviewed scientific research of modern scientists devoted to this issue and found the main principles of the Turing machine as an abstract mathematical model. The process of forming information competencies components, information culture and students` logical thinking development with the inclusion of the topic “Study and Application of Turing machine as Universal Algorithm Executor” in the course of Informatics was analyzed.
В статье обоснована актуальность изучения понятия алгоритма и его формального уточнения с помощью машины Тьюринга; определена основная гипотеза теории алгоритмов за Тьюрингом; рассмотрены научные исследования современных ученых, посвященные данной проблеме; выяснены главные принципы работы машины Тьюринга как абстрактной математической модели; проанализирован процесс формирования компонентов информатических компетентностей, информационной культуры и развития логического мышления старшеклассников с помощью введения в курс информатики темы «Изучение и применение машины Тьюринга как универсального исполнителя алгоритмов».
У статті обґрунтовано актуальність вивчення поняття алгоритму та його формального уточнення за допомогою машини Тюрінга; визначено основну гіпотезу теорії алгоритмів за Тюрінгом; розглянуто наукові дослідження сучасних учених, присвячені даній проблемі; з’ясовано головні принципи роботи машини Тюрінга як абстрактної математичної моделі; проаналізовано процес формування компонентів інформатичних компетентностей, інформаційної культури і розвиток системно-логічного мислення старшокласників за допомогою введення в шкільний курс інформатики теми: «Вивчення і застосування машини Тюрінга як універсального виконавця алгоритмів».
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-05-03
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретичні аспекти дослідження; Методологія;
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1365
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 52, No 2 (2016); 10-17
Информационные технологии и средства обучения; Vol 52, No 2 (2016); 10-17
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 10-17
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 10-17
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1365/1028
 
Rights Copyright (c) 2016 Oleksandr B. Yashchyk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0