Запис Детальніше

Автореферат - Ідеї наступності трудового виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку у вітчизняній педагогічній думці (кінець ХІХ – 30-ті роки ХХ століття)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19056/
 
Title Автореферат - Ідеї наступності трудового виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку у вітчизняній педагогічній думці (кінець ХІХ – 30-ті роки ХХ століття)
Идеи преемственности трудового воспитания детей дошкольного и младшего школьного возраста в отечественной педагогической мысли (конец ХІХ – 30-е года ХХ столетия)
Ideas of continuity in labor education of pre-school and primary school age children in national pedagogical thought (end of XIX – 30-th of XX century)
 
Creator Антипін, Євген Борисович
 
Subject Спецради Університету
 
Description У дисертації подано характеристику ідей наступності трудового виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку у вітчизняній педагогічній думці кінця ХІХ – 30-х років ХХ ст. Проаналізовано історіографію і джерела дослідження. Розроблено періодизацію та схарактеризовано періоди розвитку означених ідей: І період (1889–1917) – актуалізації ідей наступності в трудовому вихованні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку; ІІ період (1917–1921) – становлення й розвитку ідей наступності в меті й змісті трудового виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на національному ґрунті в роки УНДР; ІІІ період (1919–1934) – трансформації ідей наступності трудового виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в радянській системі освіти.
Досліджено внесок української педагогічної думки в розвиток ідей і змістово-методичного забезпечення наступності трудового виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку й охарактеризовано реалізацію їх на практиці.
В диссертации представлена характеристика идей преемственности трудового воспитания детей дошкольного и младшего школьного возраста в отечественной педагогической мысли (конец ХІХ – 30-е годы ХХ ст.). Проанализированы историография и источники исследования. Разработана периодизация и охарактеризованы периоды развития представленных идей: І период (1889–1917) – актуализации идей преемственности трудового воспитания детей дошкольного и младшего школьного возраста; ІІ период (1917–1921) – становления и развития идей преемственности в целях и содержании трудового воспитания детей дошкольного и младшего школьного возраста в годы УНДР; ІІІ период (1919–1934) – трансформации идей преемственности трудового воспитания детей дошкольного и младшего школьного возраста в советской системе образования.
Исследован вклад украинской педагогической мысли в развитие идей и содержательно-методического обеспечения преемственности трудового воспитания детей дошкольного и младшего школьного возраста и охарактеризована их реализация на практике.
The thesis devoted to the ideas of continuity in labor education preschool and primary school age children in the national educational thought of the late XIX – 30th years of the twentieth century. As a result of the study of historiography, scientific papers, materials from the archives highlighted the essence of the ideas of continuity in labor education preschool and primary school age children. Dependence of these ideas on social and economic needs of society is discovered. The description of the mentioned ideas according to the chronological boundaries of the study (late XIX – 30 years of the ХХ century) is done. The description of the conceptual apparatus of research, namely «idea», «continuity», «labor education», «pedagogical thought» is posted. The meaning of «continuity of labor education preschool and primary school age children», «the ideas of continuity of labor education preschool and primary school age children in the national pedagogical thought» are clarified.
Exploring ideas of continuity of labor education preschool and primary school age children in the national educational thought made according to developed periodization. The criteria for determining the indicated periods in chronological limits are: socio-economic conditions of education development and pedagogical aim of children’s labor education. The first period (1889–1917) defined as the period of updating ideas of continuity in labor education of preschool and primary school age children. In this period singled out two stages: establishing of preparing the child to school and future employment (1889–1912); development of the idea of labor as a form of experience and primary knowledge of preschool and primary school age children (1912–1917). The second period (1917–1921) – the formation and development of ideas of continuity in purpose and content of labor education preschool and primary school age children on national basis during the UPDR is divided into two stages: search for ideas implementation continuity labor education of preschool and primary school age children under conditions of establishment common educational space (1917–1918); development of ideas of continuity labor education of preschool and primary school age children on national basis (1918–1921). The third period (1919–1934) defined as a period of transformation ideas of continuity of labor education of preschool and primary school age children in the Soviet education system. This period consists of three phases: adaptation ideas of prior periods regarding the continuity of labor education preschool and primary school age children in conditions of the development unified labor school in Ukraine (1919–1921); development of ideas of continuity in the principles, aims, contents and methods of labor education of children on the basis of pedology in conditions of social education in the USSR (1921–1928); regulatory and methodological regulation of ideas of continuity labor education of preschool and primary school age children in conditions of Soviet education system (1928–1934).
The contribution Ukrainian pedagogical thought in advance of ideas of continuity of labor education of preschool and primary school age children is investigated. The contribute of the pedagogical personnel to the development of the appointed phenomenon, namely A. Verzhbitsky A. Hendryhivska, A. Doroshenko, N. Lubenets, T. Lubenets, S. Lozinski, A. Muzichenko, V. Pomahayba, S. Rusova, S. Siropolko, I. Sokolyansky, V. Farmakovskyy, J. Chepiga, E. Yanovska is highlighted. Practices of realization the ideas of continuity of labor education of children (late XIX – 30 years of XX century) are characterized. Found out the socio-economic and political-ideological conditionality goals, objectives, content and methods of labor education preschool and primary school age children in the Soviet period.
 
Date 2017
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19056/1/Antypin_E_aref.pdf
Антипін, Євген Борисович (2017) Автореферат - Ідеї наступності трудового виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку у вітчизняній педагогічній думці (кінець ХІХ – 30-ті роки ХХ століття) Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.