Запис Детальніше

Літературознавча діяльність як запорука самореалізації майбутніх учителів української мови і літератури в умовах парадигмальних змін у освіті

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19089/
978-7406-57-8
 
Title Літературознавча діяльність як запорука самореалізації майбутніх учителів української мови і літератури в умовах парадигмальних змін у освіті
Литературоведческая деятельность – способ самореализации будущих учителей украинского языка и литературы в условиях парадигмальных изменений в образовании
Literary studies as a guarantee of future ukrainian language and literature teachers' self-realization in the context of paradigm shifts in education
 
Creator Базиль, Людмила Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розкрито сутність літературознавчої діяльності і уточнено семантичний зміст поняття. Обґрунтовано, що виконання літературознавчої діяльності у процесі професійної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури у вищих педагогічних навчальних закладах сприяє їхній самореалізації, утвердженню індивідуального стилю діяльності та подальшому професійному самовдосконаленню.
В статье раскрыта сущность литературоведческой деятельности, а также уточнено семантическое значение соответствующего понятия. Обосновано, что выполнение литературоведческой деятельности в процессе профессиональной подготовки будущих учителей украинского языка и литературы в высших педагогических учебных заведениях способствует их самореализации, утверждению индивидуального стиля деятельности и дальнейшему профессиональному самосовершенствованию.
The article views the effective means of transforming traditional mastery of literary and artistic works in a psychologically subtle process of human personal development, an innovative process of familiarizing with the sociocultural space based on the study of an author's creative linguistic thinking, a search for artistic truths, an intellectual and reading reflection is literary criticism or literary studies. The author reveals the essence of literary activity as a multifunctional and many-sided human activity. Characterizing the originality of literary studies it has been concluded that the essence of the mentioned type of activity depends on its creative nature. Within this research the semantic content of the concept «literary activity» has been specified in the context of professional education theory and methodology. It has been proved that literary activity in the process of future Ukrainian language and literature teachers' professional training in higher education pedagogical institutions stimulates their self-realization, their individual style formation and further professional development in terms of paradigm and sociocultural shifts in education. Research-based, perception-based, textological, interpretative, value-oriented, reflexional and organizational, educational, metaliterary, methodologically oriented types of literary activity have been differentiated By means of literary activity one can review texts (a literary commentary, an academic or journalistic essay, a critical literary review or sketch, notes, etc.), multimedia products (a presentation, a book trailer, a social media profile, etc.) as well as schemes-algorithms that reveal mechanisms and concrete actions towards perception, cognition, understanding, interpretation and promotion of the information from printed and electronic sources, decoding of hidden meanings in works, selection and comprehension of signs in linguistic thinking, sociocultural models of reading, cognition and understanding of literature.
 
Publisher Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19089/1/L_Bazyl_NZ_152_IPPO.pdf
Базиль, Людмила Олександрівна (2017) Літературознавча діяльність як запорука самореалізації майбутніх учителів української мови і літератури в умовах парадигмальних змін у освіті Наукові записки. Серія: Педагогічні науки (152). с. 10-14. ISSN 2415-7988