Запис Детальніше

Анализ результатов Всеукраинского исследования вопросов применения информационно-коммуникационных технологий в начальной школе

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706212/
 
Title Анализ результатов Всеукраинского исследования вопросов применения информационно-коммуникационных технологий в начальной школе
Аналіз результатів Всеукраїнського дослідження з питань застосування інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі
Analysis of the results of a nationwide study on the use of ICT in primary school
 
Creator Мельник, Оксана Миколаївна
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
 
Description В статье рассматриваются основные результаты исследования вопросов использования информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в начальных школах Украины, которое было проведено в 2014-2015 учебном году среди почти 1300 учителей. Цель исследования – определить текущее состояние внедрения современных средств ИКТ, в том числе электронных образовательных ресурсов (ЭОР) в процесс обучения учеников начальных классов. Автор представляет результаты, которые свидетельствуют о состоянии материально-технической базы начальных школ Украины, готовности учителей к внедрению ИКТ, когда и с какой целью они применяют ИКТ на практике. Определены виды ЭОР, которые используют учителя, влияние их применения на учащихся и преподавателей. Исследование помогло определить преимущества и трудности использования ИКТ в начальных школах Украины.
У статті розглядаються основні результати Всеукраїнського дослідження щодо використання ІКТ у початкових школах України, проведеного в 2014-2015 навчальному році серед майже 1300 вчителів. Мета дослідження - визначення поточного стану впровадження сучасних засобів ІКТ, в тому числі електронних освітніх ресурсів (ЕОР) у навчальний процес початкової школи. Автор представляє результати, що свідчать про стан матеріально-технічної бази початкових шкіл України, підготовленість вчителів до впровадження ІКТ, коли і з якою метою вони використовують засоби ІКТ у практичній діяльності. Визначено види EОР, якими користуються вчителі, вплив їх використання на учнів і викладачів. Дослідження допомогло виявити деякі переваги і труднощі, пов'язані з використанням ІКТ у початкових школах України.
The article covers the main results of the research among almost 1300 Ukrainian teachers of primary schools regarding the use of ICT by them in practice, which took part in 2014-2015 school year. The aim of the study was to determine the current state of the implementation of modern ICT tools, including electronic educational resources (EER) in the educational process of Ukrainian primary schools. The author reveals the state of material and technical support of primary schools, the teachers’ preparedness for these innovations, when and why they use ICT tools in practice. It is also represented the types of EER that the teachers use and the impact of new technical tools implementation on students and teachers. The study helps to identify some advantages and difficulties of the use of ICT in primary schools of Ukraine and possible solutions.
 
Publisher ФАО «НЦПК «Ӛрлеу» «ИПК ПР по СКО»
 
Date 2015
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706212/1/statya_Melnyk_rus%2B.pdf
Мельник, Оксана Миколаївна (2015) Analysis of the results of a nationwide study on the use of ICT in primary school Педагогический поиск, 4 (27). pp. 95-99.