Запис Детальніше

Вивчення морфології в 6-7 класах загальноосвітньої школи за комунікативно-функційним та компетентнісним підходами

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://eprints.oa.edu.ua/5565/
 
Title Вивчення морфології в 6-7 класах загальноосвітньої школи
за комунікативно-функційним та компетентнісним підходами
 
Creator Лещенко, Г. П. (H. Leschenko)
 
Subject Pedagogics
 
Description У статті окреслено шляхи посилення комунікативної спрямованості вивчення частин мови, розглянуто сутність комунікативно-мовленнєвих завдань, їх роль у формуванні комунікативної україномовної компетенції учнів основної школи у процесі вивчення морфології, схарактеризовано систему вправ чинних підручників, доповнено їх ситуативними завданнями, що відповідає меті шкільного
курсу української мови та компетентнісному і комунікативно-функційному підходам. Основну увагу
приділено визначенню типів ситуативних вправ, їхньому взаємозв’язку із структурними елементами
уроку, цільовими настановами та групами комунікативних умінь, що формуються в процесі виконання цього типу завдань. Представлено зразки ситуативних завдань різних типів, які спрямовані на засвоєння морфологічної теорії, формування вмінь використовувати мовні засоби в нестандартних, змінених ситуаціях, власних висловлюваннях різних типів і стилів мовлення.
(The article outlines ways to strengthen communicative purpose of studying the parts of speech in 6-7
grades of comprehensive school, the main components of communicative-and-speech tasks identified their
role in shaping our communicative competence of secondary school students in the process of studying the
morphology, described by a system of exercise of the existing textbooks, identified a General trend of linguistic, speech and not focus of the majority orientation exercises that allowed the author to offer a system of situational tasks that are appropriate to the objectives of the school course of Ukrainian language and
competence and communicative-functional approach. The main emphasis is on identifying the types of situational
tasks, their relationship to structural elements of the lesson, targets and groups of communicative
skills, formedin the process of during the achieving these tasks. All tasks that have a communicative focus,
the article is divided into three groups according to the purpose of use, type and stage of the lesson study
morphological material. This exercise is aimed at the mastering language theory, the formation of skills
and the use of self and service of parts of speech in their own statements under functional load (linguisticverbal);
exercises which aim to build their own statements (dialogue and monologue) with the use of the
study of language material in different speech styles and genres (speech); exercises aimed at building their
own statements on the basis of a particular situation without the support of the finished text (communicative,
functional and situational). Each type of exercises is illustrated by examples of different types of situational
tasks aimed at acquiring morphological theory, formation of skills in using language resourees in a nonstandard
conditions, their own statements of different types and styles of speech.)
 
Publisher Ви-во Національного університету «Острозька академія»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://eprints.oa.edu.ua/5565/1/45.pdf
Лещенко, Г. П. (H. Leschenko) (2015) Вивчення морфології в 6-7 класах загальноосвітньої школи за комунікативно-функційним та компетентнісним підходами. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 194-198.