Запис Детальніше

THEORETICAL ASPECTS OF DISTANCE LEARNING IN UKRAINE

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THEORETICAL ASPECTS OF DISTANCE LEARNING IN UKRAINE
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ВНЕДРЕНИЯ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ В УКРАИНЕ
ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УКРАЇНІ
 
Creator Gavrilova, Lyudmila H.
Katasonova, Julia I.
 
Subject blended learning; distance education; distance learning; e-education; open education
дистанционное образование; дистанционное обучение; открытое образование; смешанное обучение; электронное образование
відкрита освіта; дистанційне навчання; дистанційна освіта; електронна освіта; змішане навчання
 
Description The article analyzes the theoretical aspects of distance education in Ukraine, in particular its conceptual apparatus. Regulatory and legal background of distance learning in Ukraine are public documents, including the Law of Ukraine "On High education", the Concept of distance education in Ukraine and others. Based on scientific sources is systematized the interpretation of key concepts of distance education and distance learning. It analyzes the historical stages of the basic concepts of distance learning (Correspondent learning, distance learning). Current understanding of the concepts and terms of distance education comes from his interpretation of how the use of Internet technologies and resources. The author compares the distance education and distance learning, related notions of open education, e-learning and blended learning. During the analysis of the open education concept, focus is primarily on its technology, use of network information technology, ensuring intensification, continuity and individualized learning. The specifics of electronic education (e-education) is its implementation of a complex of modern educational means – electronic educational resources (electronic documents, publications, teaching demonstration materials, dictionaries, textbooks, distance learning courses). Mixed (hybrid) learning allows flexibility to combine the advantages of distance learning to traditional learning and work in the classroom. All three categories beyond distance learning. Modern distance learning in higher education is provided using the resources of the Internet, multimedia learning tools and other electronic educational resources.The development of distance education primarily related to the introduction of mixed (hybrid) learning and its organic entry into the system of open education.
В статье рассмотрены теоретические аспекты развития дистанционного образования в Украине, в частности его понятийный аппарат. На основе анализа научных источников систематизированы толкования ключевых понятий дистанционного образования и дистанционного обучения. Проанализированы исторические этапы формирования базовых понятий дистанционного обучения (корреспондентское обучение, обучение на расстоянии). Современное понимание понятий и терминов дистанционного обучения исходит из его толкования как деятельности с использованием интернет-технологий и ресурсов. Автор сравнивает дистанционное образование (distance education) и дистанционное обучение (distance learning) и смежные понятия открытого образования и смешанного обучения.
У статті розглянуто теоретичні аспекти розвитку дистанційної освіти в Україні, зокрема її понятійний апарат. На підставі аналізу наукових джерел систематизовано тлумачення ключових понять дистанційної освіти та дистанційного навчання. Проаналізовано історичні етапи формування базових понять дистанційного навчання (кореспондентське навчання, навчання на відстані). Сучасне розуміння понять і термінів дистанційного навчання виходить із його тлумачення як діяльності з використанням інтернет-технологій і ресурсів. Автор порівнює дистанційну освіту (distance education) та дистанційне навчання (distance learning), суміжні поняття відкритої освіти та змішаного навчання
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2017-03-24
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/433
10.28925/2312-5829.2017.1-2.1682
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 1-2 (16-17); 168-182
Educological discourse; 2017: № 1-2 (16-17); 168-182
Освитологичный дискурс; 2017: № 1-2 (16-17); 168-182
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.1-2
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/433/362
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0