Запис Детальніше

EDUCATIONAL WEB RESOURCES IN PROSPECTIVE TEACHERS’ PROFESSIONAL TRAINING

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title EDUCATIONAL WEB RESOURCES IN PROSPECTIVE TEACHERS’ PROFESSIONAL TRAINING
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ВЕБ-РЕСУРСЫ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ
ОСВІТНІ ВЕБ-РЕСУРСИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
 
Creator Proshkin, Volodymyr V.
 
Subject higher educational institution; electronic educational resources; information; prospective teachers; educational web resources; professional training
будущие учителя; высшее учебное заведение; информатизация; образовательные веб-ресурсы; профессиональная подготовка; электронные образовательные ресурсы
вищий навчальний заклад; електронні освітні ресурси; інформатизація; майбутні учителі; освітні веб-ресурси; професійна підготовка
 
Description In the article the important role of systemic using educational web resources in prospective teachers’ professional training is substantiated, which is a requirement of informatization of higher education and directly affects the ability and willingness of prospective teachers to use educational Web resources in their future professional activity. The author analyses the available classifications of educational web resources and presents his own classification of them according to the purpose and methods of using in the educational process of higher educational institutions. This classification consists of three main groups of Web resources: resources for students’ classroom activities (hosting for media files storage, systems of creation and storage of the training materials, systems of collective creating documents of different types etc.); resources for individual and extracurricular work of students of pedagogical universities (web resources for organizing future teachers’ project activity, distance learning systems, systems of virtual communication etc.); resources for scientific research (institutional repository, digital library, electronic periodical scientific publications, educational cloud).The author clarifies that in each specified group he pointed to the educational web resources that are the most frequently used in prospective teachers’ professional training but generally, their number is much higher. In addition, each of the named species is characterized by complex purpose and its using in the process of professional training of the teachers is not limited only by classroom, extracurricular or academic activities of the students. The author considers that this classification and methods of using educational Web resources in the educational process higher school, which are briefly characterized in the article, will produce a positive impact on the implementation of information and communication, including networking, technologies into the practice of prospective teachers’ professional training in the conditions of informatization of modern pedagogical universities educational environment.
В статье обосновывается важная роль системного применения образовательных веб-ресурсов в процессе профессиональной подготовки будущих учителей, что является одним из требований информатизации высшей школы и прямо влияет на способность и желание будущих учителей применять образовательные веб-ресурсы в будущей профессиональной деятельности. Автор анализирует имеющиеся классификации образовательных веб-ресурсов и представляет собственную классификацию по назначению и методике применения в образовательном процессе вуза, которая состоит из трех основных групп веб-ресурсов: ресурсы для аудиторной работы соискателей степеней высшего образования; ресурсы для их самостоятельной и внеаудиторной работы; ресурсы для научно-исследовательской работы студентов педагогических вузов.
У статті обґрунтовується важлива роль системного застосування освітніх веб-ресурсів у процесі фахової підготовки майбутніх учителів, що є однією з вимог інформатизації вищої школи і прямо впливає на здатність і бажання майбутніх учителів застосовувати освітні веб-ресурси в майбутній професійній діяльності. Автор аналізує наявні класифікації освітніх веб-ресурсів та подає власну класифікацію за призначенням та методикою застосування в освітньому процесі ВНЗ, яка складається з трьох основних груп веб-ресурсів:  ресурси для аудиторної роботи здобувачів ступенів вищої освіти; ресурси для самостійної та позааудиторної роботи студентів педагогічних вишів; ресурси для науково-дослідної роботи.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2017-03-24
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/428
10.28925/2312-5829.2017.1-2.18397
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 1-2 (16-17); 183-197
Educological discourse; 2017: № 1-2 (16-17); 183-197
Освитологичный дискурс; 2017: № 1-2 (16-17); 183-197
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.1-2
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/428/363
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0