Запис Детальніше

Автореферат - Психологічні умови розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19229/
 
Title Автореферат - Психологічні умови розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів
Психологические условия развития ассертивного поведения в учащихся профессионально-технических учебных заведений
Psychological conditions of the vocational educational establishments’ pupils’ assertive behaviour development
 
Creator Нагаєвська, Ірина Олександрівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description Дисертаційне дослідження присвячено вивченню психологічних умов розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів. Розроблено й представлено модель асертивної поведінки, що включає такі компоненти: когнітивний, емоційно-почуттєвий, результативний. З’ясовано, що провідними психологічними умовами розвитку асертивної поведінки учнів є внутрішні умови – пов’язані із забезпеченням розвитку та саморозвитку індивідуальних психологічних властивостей та якостей особистості учня, які обумовлюють вибір асертивних форм поведінки та зовнішні умови – втілюються у цілеспрямованому, системному психолого-педагогічному виховному впливі на особистість та створенні розвивального навчально-виховного середовища, завдяки яким відбувається розвиток асертивної поведінки.
Висвітлено організаційно-методичні засади емпіричного дослідження асертивної поведінки учнів професійно-технічних навчальних закладів, представлено інструментарій для комплексної діагностики рівня розвитку асертивної поведінки. Подано аналіз результатів емпіричного дослідження рівня розвитку компонентів асертивної поведінки за емпіричними показниками, визначено зв’язки між компонентами асертивної поведінки та їх вплив один на одного. Розроблено й апробовано програму розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів, що включала соціально-психологічний тренінг з розвитку асертивної поведінки, факультативний курс з розвитку самопізнання, самоповаги та піднесення власної честі і гідності, індивідуальне психологічне консультування, індивідуальну корекційну роботу з учнями.
Диссертационное исследование посвящено изучению психологических условий развития ассертивного поведения учащихся профессионально-технических учебных заведений. Разработана и представлена модель ассертивного поведения, включающая такие компоненты: когнитивный, эмоционально-чувственный, результативный. Выяснено, что ведущими психологическими условиями развития ассертивного поведения учащихся являются внутренние условия – связанные с обеспечением развития и саморазвития индивидуальных психологических свойств и качеств личности учащегося, которые обусловливают выбор ассертивной формы поведения и внешние условия – воплощаются при целеустремленном психолого-педагогическом воспитательном влиянии на личность и создании развивающей среды для развития ассертивного поведения.
Отражены организационно-методические основы диагностического исследования психологических условий, представлен инструментарий для комплексной диагностики уровня развития ассертивного поведения учащихся. Подан анализ результатов эмпирического исследования уровня развития компонентов ассертивного поведения, определены связи между компонентами ассертивного поведения и их взаимовлияние. Разработано и апробировано программу развития ассертивного поведения для учащихся профессионально-технических учебных заведений, что включает социально-психологический тренинг по развитию ассертивного поведения, факультативный курс по развитию самопознания, самоуважения и утверждения собственной чести и достоинства, индивидуальное психологическое консультирование, индивидуальную коррекционную работу с учащимися.
The dissertation is devoted to the psychological conditions of the vocational educational establishments’ pupils’ assertive behaviour development study. Vocational educational establishments’ pupils’ assertive behaviour is presented as a confident, positively oriented and socially active interaction with others, which is based on value attitude to the other and self-attitude, provides significant for a personality goal achievement.
The model of assertive behaviour is developed and presented. It includes such components: cognitive (indicators: moral principles formation, reflection, identification, attitude to others); emotional-affective (indicators: self-regulation of emotions and feelings, emotional reactions’ displays adequacy, need of emotional interconnection with others); resultant (indicators: self-confidence, social boldness, initiative in social contacts). It is ascertained, that leading psychological conditions of pupils’ assertive behaviour are internal conditions – related with the providing of individual psychological features and qualities of pupil’s personality development and self-development which cause the choice of assertive behaviour forms, and external conditions – realized in purposeful, systemic psycho-pedagogical educational influence on the personality and creation of developmental teaching and educational environment, due to which the assertive behaviour development takes place.
Organizational-methodic basis of psychological conditions of the vocational educational establishments’ pupils’ assertive behaviour development diagnostic research are elucidated, the instruments for assertive behaviour development level complex diagnostics are presented. The analysis of assertive behaviour components’ development level empiric research results by the empiric characteristics is given; the correlations between assertive behaviour components and their influence on each other are defined.
The vocational educational establishments’ pupils’ assertive behaviour development program is worked out. It included social-psychological training for the assertive behaviour development, facultative course for the development of self-cognition, self-respect and own honour and virtue raising, individual psychological consulting, individual correction work with pupils.
The vocational educational establishments’ pupils’ assertive behaviour development program’s effectiveness is proved. It is displayed in positive changes of all assertive behaviour components’ formation: the number of pupils with high and mean levels of cognitive, emotional-affective and resultant components increased; the number of pupils with low level of these components decreased.
 
Date 2017
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19229/1/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82_%D0%9D%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D1%94%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
Нагаєвська, Ірина Олександрівна (2017) Автореферат - Психологічні умови розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.