Запис Детальніше

Мета навчання та зміст курсу "Вступ до програмування" для майбутніх учителів інформатики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706237/
 
Title Мета навчання та зміст курсу "Вступ до програмування" для майбутніх учителів інформатики
Цель обучения и содержание курса «Введение в программирование» для будущих учителей информатики
The purpose of the teaching and the contents of the course «Introduction in programming» for future computer science teacher
 
Creator Мінтій, І.С.
Тарасов, І. В.
Семеріков, С.О.
 
Subject 004.42 Computer programming. Computer programs
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглянуто складові компетентностей з програмування, описано зміст кожної зі складових та виокремлено рівні сформованості компетентностей з програмування. Розглянуто принципи відбору змісту навчання основ програмування та визначено зміст курсу «Вступ до програмування», метою якого є формування у майбутніх учителів інформатики компетентностей з програмування на основі функціонального підходу.
В статье определена цель обучения программированию на основе компетентностного подхода, рассмотрены составляющие компетентностей в программировании, описано содержание каждой составляющей и выделены уровни сформированности компетентностей в программировании. Рассмотрены принципы отбора содержания обучения основам программирования и определено содержание курса «Введение в программирование», целью которого является формирование у будущих учителей информатики компетентностей в программировании на основе функционального подхода.
In the article the purpose of the education as a formation of the competences in the programming is defined, the contents of all constituents of these competences, such as gnosiological, praxeological, axiological and social-behavioural are observed. Low, middle and high levels of the competences in programming are defined, standards of their development are described. The main principles of the selection of the topics for the teaching of the programming basis (correspondence to the purposes of the education, scientific nature and feasible difficult, fundamentality, openness, modernity, availability, knowledge aligning, consistency and systematic character, visualization of the contents and the activity) are examined from the point of view of the competence approach to the education and functional approach to the programming. The contents of the subject «Introduction to the programming» with the
purpose of the formation of the competences in programming based on the functional approach in future computer science teachers is defined. The description is based on the programming language Scheme.
 
Publisher ЧНУ імені Богдана Хмельницького
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706237/1/Mintiy_Tarasov_Semerikov.pdf
- Мінтій, І.С., Тарасов, І. В. and Семеріков, С.О. (2013) The purpose of the teaching and the contents of the course «Introduction in programming» for future computer science teacher Вісник Черкаського університету. Серія "Педагогічні науки", 26 (279). pp. 57-63. ISSN 2076-586X