Запис Детальніше

Структурно-функціональна модель виховання толерантності у старших підлітків загальноосвітньої школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706271/
http://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/14/329
 
Title Структурно-функціональна модель виховання толерантності у старших підлітків загальноосвітньої школи
The Structural-Functional Model of Educating Tolerance in Elder Teenagers of Comprehensive School
 
Creator Нечерда, В. Б.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто модель виховання толерантності у старших підлітків загальноосвітньої школи. Запропонована автором структурно-функціональна модель дає змогу конкретизувати і системно представити процес виховання толерантності учнів. У дослідженні акцентовано на поняттях «модель», «моделювання», «педагогічні умови» та методологічному підґрунті й методиці виховання толерантності, а також визначено і схарактеризовано складники зазначеної моделі.
In the article, a model of educating tolerance in elder teenagers of comprehensive school is considered. The author notes that tolerance education of elder teenagers is a topical issue of modern educational theory and educational practice in the development of democratic Ukraine. From the point of view of the researcher, the process of tolerance education is most relevant for adolescence, which provides the foundations for future social behavior of the individual. The author believes that education of tolerance is especially important for elder adolescents (15–18 years) because in this age tolerance can be a conscious civic position, with which the teenager enters adulthood. The author focuses on the concepts of «model», «modeling», «pedagogical conditions», methodological basis of tolerance education. In addition, the researcher defines and characterizes the composition of the model. The proposed model of tolerance education of adolescents is open and, if necessary, can be supplemented with new components. It is regarded as an effective tool for increasing the level of tolerance of all participants of the educational process.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706271/1/Tmpvd_2016_20%282%29__7.pdf
Нечерда, В. Б. (2016) The Structural-Functional Model of Educating Tolerance in Elder Teenagers of Comprehensive School Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (20). pp. 58-68. ISSN 2308-3778