Запис Детальніше

Сприйняття дійсності у розвитку естетичного досвіду викладача образотворчого мистецтва

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706277/
 
Title Сприйняття дійсності у розвитку естетичного досвіду викладача образотворчого мистецтва
Perception of reality in the development of aesthetic experience of a fine art teacher
Восприятие действительности в развитии эстетического опыта преподавателя изобразительного искусства
 
Creator Сотська, Г.І.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядається проблема сприйняття дійсності у розвитку естетичного досвіду вчителя образотворчого мистецтва; обґрунтовано сутність сприйняття як когнітивного процесу, безпосередньо пов'язаного з пізнавальною діяльністю викладача образотворчого мистецтва, яке виникає в діяльності, нею підтримується, в ній розвивається; охарактеризовано естетичне і художнє сприйняття, які пробуджує у педагога-художника прагнення до краси, регулюють його діяльність в почуттєвому, і в раціональному вимірах; доведено, що сприйняття активізує візуальний і сенсорний досвід, інтенсифікує емоційно-чуттєву сферу, формує вміння співвідносити почуття з культурою, збагачує внутрішній світ особистості, є основою професійної діяльності.
The article deals with the actual problem of the perception reality in the development of aesthetic experience of a fine art teacher allowing overcoming the lack of spirituality, pragmatism, distance from the cultural values of the society. A teacher-artist acquires the aesthetic experience in the process of interaction with wonderful things in nature and society, which is the basis of his aesthetic knowledge of the material world and social relations, cultural values, works of art. The development of aesthetic experience awakens the desire for beauty, which later in an upward direction will "work" as sensory and rational aspects of cooperation of a personality with the world.
It has been found out that the aesthetic experience becomes a personal value for a teacher-artist if there is a process of mastering the reality according to the laws of beauty, in all displays of activity it is opened up as a sphere of perception of the world, that is not determined by the instinctive program, but it is produced independently by a person. The essence of the perception has been proved as a cognitive process that is directly related to the cognitive activity of a fine art teacher and it occurs, develops and can be supported in his or her practice. Systematic character and duration of a fine art teacher perception contributes to the development of capacity for the emotional response, ability to correlate feelings with a culture, the ability of delicate and sensitive communication with other people, the ability to display the perception of reality, which is formed on the basis of a creative idea that has aesthetic nature, ability to anticipate, etc.
It has been determined that there are some kinds of perception: aesthetic and artistic. They can awake the desire for beauty in a heart of a teacher. They regulate his or her activity in sensitive and rational dimensions. In the process of the perception the aesthetic and evaluative function of a fine art teacher has been activated. It contributes to a deeper knowledge and understanding of the art and the beauty of the reality. A peculiar sense of proportion in the perception of the future fine art teacher is an aesthetic taste as an ability to find the necessity in the personal relation to the world of culture and to the values.
It has been proved that the perception activates visual and sensory experience of fine art teachers. It intensifies their emotional and sensual sphere and creates the
ability to correlate feelings with culture, enriching the inner world of the personality. It is the basis of professional activity.
В статье раскрыто актуальность проблемы восприятия действительности в развитии эстетического опыта преподавателя изобразительного искусства; обосновано сущность восприятия как когнитивного процесса, непосредственно связанного с познавательной деятельностью преподавателя изобразительного искусства, которое возникает в деятельности, им поддерживается, в ней развивается; охарактеризовано эстетическое и художественное восприятия, которые пробуждает у педагога-художника стремление к красоте, регулирующие его деятельность в чувственном и в рациональном измерениях; доказано, что восприятие активизирует визуальный и сенсорный опыт, интенсифицирует эмоционально-чувственную сферу, формирует умение соотносить чувства с культурой, обогащает внутренний мир личности, является основой профессиональной деятельности.
 
Publisher Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, ПНПУ імені В.Г. Короленка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706277/1/%D0%A1%D0%BE%D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%93.%D0%86.%20%D0%95%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%96%20%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%B4%D1%96%D1%97.pdf
Сотська, Г.І. (2015) Perception of reality in the development of aesthetic experience of a fine art teacher Естетика і етика педагогічної дії, 3 (11). pp. 82-92. ISSN 2226-4051