Запис Детальніше

ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНІСТЬ ПАР ТЕРТЯ СТРІЧКОВО-КОЛОДКОВОГО ГАЛЬМА ПРИ ЙОГО ПОВІТРЯНО-РІДИННОМУ ОХОЛОДЖЕННІ В БУРОВІЙ ЛЕБІДЦІ

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНІСТЬ ПАР ТЕРТЯ СТРІЧКОВО-КОЛОДКОВОГО ГАЛЬМА ПРИ ЙОГО ПОВІТРЯНО-РІДИННОМУ ОХОЛОДЖЕННІ В БУРОВІЙ ЛЕБІДЦІ
ЭНЕРГОНАГРУЖЕННОСТЬ ПАР ТРЕНИЯ ЛЕНТОЧНО-КОЛОДОЧНОГО ТОРМОЗА ПРИ ИХ ВОЗДУШНО- ЖИДКОСТНОМ ОХЛАЖДЕНИИ В БУРОВОЙ ЛЕБЕДКЕ
ENERGYLOADING OF THE FRICTION PAIRS OF THE BAND-BLOCK BRAKE DURING AIR-LIQUID COOLING IN THE DRAWWORK
 
Creator Чуфус, Василь Михайлович; Ивано-Франковский национальный технический университет нефти и газа, Украина
 
Subject стрічково-колодкове гальмо; пари тертя; складений гальмівний шків; повітряно-рідинне охолодження; рідинна камера; режими руху рідини в камері; перемі- шування шарів рідини
УДК 621.891
ленточно-колодочный тормоз; пары трения; составной тормозной шкив; воздушно-жидкостное охлаждение; жидкостная камера; режимы движения жидкости в камере; перемешивание слоев жидкости
УДК 621.891
band-block brakes; friction pair; composite brake pulley; air-liquid cooling; liquid chamber; modes of motion of the fluid in the chamber; the mixing of fluid layers

 
Description У матеріалах статті розглянуті: особливості конструкції повітряно-рідинної системи охолодження пар тертя стрічково-колодкового гальма; динаміка омивання рідиною поверхонь стінок камер; співвідношення між граничним шаром і зовнішнім потоком циркулюючої рідини в камері; визначення шляху перемішування шарів рідини в камері складеного шківа, який обертається для попередньої оцінки ефективності запропонованої системи.
В материалах статьи рассмотрены: особенности конструкции воздушно-жидкостной системы охлаждения пар трения ленточно-колодочного тормоза; динамика омывания жидкостью поверхностей стенок камер; соотношение между пограничным слоем и внешним потоком циркулирующей жидкости в камере; определение пути перемешивания слоев жидкости в камере вращающегося составного тормозного шкива для предварительной оценки эффективности предложенной системы.
The rate of descent of the drill string in the wellbore depends on their weight and the effectiveness of the mechanical and the hydrodynamic brake. In this case the main loading   falls on the friction units of band-block brakes of drawworks. The friction pairs of the brakes work at sliding speeds up to 6.0 m/s, the unit loads up to 1.2 MPa and surface temperatures 1000,0°C and above. The last one of operating parameters is a destabilizing because significantly reduces the dynamic coefficient of friction, and as a result, the braking torque decreases significantly.Therefore we should indirectly cool the pair of friction brake. We’ve consider the following questions: design features of the air-liquid cooling system of the tribocoupling of the band-block brakes of the drawworks; the dynamic of washing of the surfaces of the chamber walls of composite brake pulley by liquid; the ratio between the boundary layer and external flow of the circulating fluid in the chamber of the composite brake pulley; determining the path of the mixing of the fluid layers in chambers of composite brake pulley during their rotation. 
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2017-02-27
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11410
10.18372/0370-2197.1(74).11410
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 1(74) (2017); 35-48
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 1(74) (2017); 35-48
Проблемы трения и изнашивания; № 1(74) (2017); 35-48
 
Language ru