Запис Детальніше

Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі (The Peculiarities of Verbalization of Emotionally Marked Lexemes in the English Parental discourse)

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://eprints.oa.edu.ua/5641/
 
Title Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики
в англомовному парентальному дискурсі
(The Peculiarities of Verbalization of Emotionally Marked Lexemes in the English Parental discourse)
 
Creator Бровкіна, О. (O. Brovkina)
Міщенко, А. (A. Mishchenko)
 
Subject General issues of linguistics and literature
 
Description У статті йдеться про емоційно-забарвлену лексику у сучасному англомовному парентальному дискурсі та осо-
бливості її вербалізації залежно від конфігурації ролей мовців.
(The integration of humanities and social sciences and the expanding of the interests’ sphere of the linguistic studies reorients some modern linguistic studies towards the discourse analysis and confirms the urgent need to explore the means of verbalization of emotionally marked lexemes in the modern English parental discourse. The English parental discourse presents a communication of interlocutors connected by family ties; its main features are the absence of the official regulation, consecution of the communicative moves’ transmission, dependence on the gender, age and status-role configuration. The
emotionally marked lexemes in the English parental discourse are verbalized according to the addresser-addressee configuration of the speakers’ roles «PARENTS–CHILDREN» and «GUARDIAN–WARD». The emotionally marked lexemes, which are used to describe feelings and to render the emotional shades in the evaluation of things, people and deeds, are called expressives.
The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers’ roles «GUARDIAN–WARD» are verbalized
mostly by the vulgarisms, abusive vocabulary, colloquialisms, synonymic variants of the vocabulary of common use in the negative meaning. The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers’ roles «PARENTS–CHILDREN» are verbalized mostly by the diminutives and the method on words’ making with the help of diminutive suffixes.)
 
Publisher Ви-во Національного університету «Острозька академія»
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://eprints.oa.edu.ua/5641/1/12.pdf
Бровкіна, О. (O. Brovkina) and Міщенко, А. (A. Mishchenko) (2016) Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі (The Peculiarities of Verbalization of Emotionally Marked Lexemes in the English Parental discourse). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». (Вип.61). pp. 25-27.