Computerization of creative learning of natural sciences of high school pupils
Журнал "Новітні комп'ютерні технології"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Computerization of creative learning of natural sciences of high school pupils
— Інформатизація креативного природничого навчання старшокласників |
|
Creator |
Сологуб, Анатолій Іванович
Саприкіна, Тетяна Олегівна |
|
Description |
The aim of this study is to theoretically background the foundations of using ICT in order to strengthen the creativity of high school pupils in the profile learning the science. Research objectives: analysis of the ICT impact on the effectiveness of the educational process in the development the creativity of high school pupils. The object of the research is the science learning in high school. The subject of research is the informatization of creative learning the science in high school. It was found that the use of ICT helps create conditions for developing creative abilities of high school pupils, oriented on activities in science and technology. Compliance of creative learning conditions promotes the dominance of openness, respect and trust, tolerance and sincerity of the teacher and high school pupils, they experience the joy of learning and discovery – the creation of subjectively new creative products. The effectiveness of the technology increases the availability of local subsystem for pupils’ monitoring using ICT. Summarizing the results of research the informatization problems lead to conclusion that ICT is an indispensable tool in the creative learning of science.
Мета даного дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні засад застосування ІКТ, що мають сприяти розвитку креативності старшокласників у процесі профільного навчання природничих предметів. Завдання дослідження: аналіз впливу ІКТ на ефективність навчально-виховного процесу в розвитку креативності старшокласників. Об’єктом дослідження є процес навчання природничих предметів в середній школі. Предметом дослідження є інформатизація креативного природничого навчання старшокласників. Було встановлено, що застосування ІКТ сприяє створенню умов для розвитку креативних здібностей старшокласників, зорієнтованих на діяльність у галузі науки і техніки. Відповідність створюваних умов креативного навчання сприяє домінуванню психологічного клімату відкритості взаємин, поваги й довіри, терпимості і щирості учителя та старшокласників, переживання ними радості пізнання, відкриття – створення суб’єктивного нового творчого продукту. Ефективність застосування технології посилюється наявністю в ній підсистеми локального учнівського моніторингу, що здійснюється з використанням ІКТ. Узагальнюючи результати дослідження проблем інформатизації навчання, приходимо до переконання, що ІКТ є незамінним засобом у креативному природничому навчанні. |
|
Publisher |
State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
|
|
Date |
2017-04-27
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/610
|
|
Source |
New computer technology; Vol 15 (2017); 113-118
Новітні комп'ютерні технології; Vol 15 (2017); 113-118 Новые компьютерные технологии; Vol 15 (2017); 113-118 2309-1460 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/610/664
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 New computer technology
|
|