Запис Детальніше

Профілі професійної компетентності та професійної підготовки фахівців дошкільної освіти у Європейських країнах

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19442/
http://journals.uran.ua/apppfo/article/view/100153
 
Title Профілі професійної компетентності та професійної підготовки фахівців дошкільної освіти у Європейських країнах
Profile of Professional competence and Professional Training of preschool teachers in European countries
Профили профессиональной компетентности и профессиональной подготовки специалистов дошкольного образования в европейских странах
 
Creator Мельник, Наталія Іванівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Наукові (входять до науковометричних баз і мають ISSN, DOI та індекс цитування журналу)
 
Description Процеси інтеграції та входження української системи освіти в європейський освітній простір формують перед вітчизняною теорією і практикою не лише завдання з вивчення перспективного досвіду зарубіжних країн, які розв’язуються в контексті компаративних досліджень, але й вимагають з’ясування сутності окремих педагогічних явищ, уточнення термінології та співставлення різних аспектів європейської педагогічної освіти з вітчизняною системою професійної підготовки педагогів. Важливим аспектом розвитку педагогічної освіти в Україні є професійна підготовка фахівців дошкільної освіти, що ґрунтуватиметься на загальноєвропейських положеннях та принципах педагогічної освіти, що обумовлює мету даної статті.
Провідними методами у реалізації мети виступають: метод компаративного (порівняльного) аналізу; вивчення фактичного матеріалу; переклад аутентичної літератури; метод бінарного зіставлення; для формулювання підсумків здійснюваного компаративного дослідження застосовувалися методи опису та узагальнення фактичної інформації та перспективний аналіз з елементами моделювання.
За результатами проведеного дослідження автором з’ясовано, що на сучасному етапі в європейському освітньому просторі розрізняють:
1.) профілі професійної компетентності (Professional competence profiles) – офіційні правила та/або національні чи регіональні законодавчі документи, в яких представлено перелік компетентностей, необхідних для роботи в закладах дошкільної освіти та догляду (освітні інституції для дітей від народження до шести років);
2) профілі професійної підготовки або компетентністні профілі базової підготовки (Competence profiles for initial training) – офіційні рекомендації, прийняті національними чи регіональними органами державного управління для закладів професійної підготовки, якими регулюються принципи та вимоги до базової підготовки майбутніх дошкільних педагогів.
Відносно дошкільних педагогів у країнах Європи сформувалось шість типів професійних профілів, серед яких у відповідності до української термінології: кваліфіковані вихователі, які мають магістерський рівень; вихователі з базовою професійної освітою на бакалаврському рівні (коледжі, чотирирічне навчання в університеті тощо); вихователі-вчителі початкової школи – педагоги, які мають право працювати з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку; соціальні педагоги, мають право працювати у сфері дошкільної освіти; вихователі дітей раннього дошкільного віку та вихователі-педіатри.
Результати дослідження дозволяють окреслити перспективи професійної підготовки фахівців дошкільної освіти в Україні у напряму розширення переліку спеціальностей та говорити про урізноманітнення і розширення мережі дошкільних навчальних закладів за урахування європейської практики.
The processes of integration and joining the Ukrainian education system into the European educational space before forming a domestic theory and practice is not only the task of studying a promising experience of foreign countries are solved in the context of comparative studies, but also require clarification of the nature of individual educational events, clarification of terminology and European comparison of various aspects of teacher education on the national system of professional training of teachers. An important aspect of teacher education in Ukraine is the professional training of pre-school education that builds on common European principles and provisions of teacher education, hence the purpose of this article.
The leading methods in achieving the goals are: comparative method (comparative) analysis; study factual material; authentic translation of literature; binary comparison method; for the formulation of the results carried out a comparative study of the methods used describe and summarize factual information and prospective analysis of the elements of design.
The results of the study authors found that at the current stage in the European educational space distinguished:
1.) profiles of professional competence (Professional competence profiles) - official rules and / or national or regional legal documents, which is a list of competencies required for work in preschool education and care (educational institution for children from birth to six years);
2) the profiles training or competency profiles basic training (Competence profiles for initial training) - the official recommendations adopted by national or regional state authorities for vocational training, governing principles and requirements for the basic training of future preschool teachers.
Regarding the preschool teachers in Europe formed six types of professional profiles, including in accordance with Ukrainian terminology qualified teachers who have a master's degree; educators with basic vocational education at bachelor level (college, four years of university studies, etc.); teachers, elementary school teachers - teachers eligible to work with children older preschool and early school age; social teachers are eligible to work in the field of pre-school education; educators infants and preschool educators, pediatricians.
The survey results outline the prospects for professional training of preschool education in Ukraine in the direction of expanding the list of specialties and talk about diversifying and expanding the network of pre-schools by taking into account European practice
Процессы интеграции и вхождения украинской системы образования в европейское образовательное пространство формируют перед отечественной теорией и практикой не только задачи по изучению перспективного опыта зарубежных стран, которые решаются в контексте компаративных исследований, но и требуют изучения сущности отдельных педагогических явлений, точного определения терминологии и сопоставление различных аспектов европейской педагогического образования с отечественной системой профессиональной подготовки педагогов. Важным аспектом развития педагогического образования в Украине является профессиональная подготовка специалистов дошкольного образования, которая должна в перспективе соответствовать общеевропейским декларациям и принципам педагогического образования, что и обусловливает цель данной статьи.
Ведущими методами в реализации цели исследования выступают: метод сравнительного (сравнительного) анализа; изучение фактического материала; перевод аутентичной литературы; метод бинарного сопоставления; для формулирования итогов осуществляемого сравнительного исследования применялись методы описания и обобщение фактической информации и перспективный анализ с элементами моделирования.
По результатам проведенного исследования автором определено, что на современном этапе в европейском образовательном пространстве различают:
1.) профили профессиональной компетентности (Professional competence profiles) - официальные правила и / или национальные или региональные законодательные документы, в которых представлен перечень компетенций, необходимых для работы в учреждениях дошкольного образования и ухода (образовательные учреждения для детей от рождения до шести лет);
2) профили профессиональной подготовки или компетентностного профили базовой подготовки (Competence profiles for initial training) - официальные рекомендации, принятые национальными или региональными органами государственного управления для учреждений профессиональной подготовки, которыми регулируются принципы и требования к базовой подготовки будущих дошкольных педагогов.
Относительно дошкольных педагогов в странах Европы сформировалось шесть типов профессиональных профилей, среди которых в соответствии с украинской терминологии: квалифицированные воспитатели, которые имеют магистерский уровень; воспитатели с базовой профессиональной образованием на бакалаврском уровне (колледжи, четырехлетнее обучение в университете и т.д.); воспитатели-учителя начальной школы - педагоги, имеющие право работать с детьми старшего дошкольного и младшего школьного возраста; социальные педагоги, имеют право работать в сфере дошкольного образования; воспитатели детей раннего дошкольного возраста и воспитатели-педиатры.
Результаты исследования также позволяют определить перспективы профессиональной подготовки специалистов дошкольного образования в Украине в направлении расширения перечня специальностей и говорить о разнообразия и расширения сети дошкольных учебных заведений при учете европейской практики.
 
Publisher Громадська організація «Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів»
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19442/1/Melnyk_NI_PI_Actulni%20probl%20ped%20ProfifliprofB%281%29.pdf
Мельник, Наталія Іванівна (2017) Профілі професійної компетентності та професійної підготовки фахівців дошкільної освіти у Європейських країнах Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти (1). с. 36-41. ISSN 2410-4620