Запис Детальніше

Стандартизація спеціальної дошкільної освіти дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706771/
 
Title Стандартизація спеціальної дошкільної освіти дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку
Standardization of special preschool education for children with disabilities of speech development
Стандартизация специального дошкольного образования детей с нарушениями речевого развития
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description В статті висвітлено актуальне для сучасної логопедичної науки та практики питання стандартизації спеціальної дошкільної освіти дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку (ПМР). Особливий акцент зроблено на необхідності постійного психолого-педагогічного, логопедичного та психокорекційного супроводу дошкільників із ПМР з метою оволодіння ними елементарними знаннями про мову, реалізації у мовленнєвій практиці, значення досвіду у мовленнєвій творчості, що має регламентуватися відповідними документами певної структури. Запропонована автором орієнтир-модель стандартизації спеціальної дошкільної освіти дітей із ПМР: а) дозволяє визначити провідні шляхи формування як мовленнєвої (фонетична, лексична, граматична, діалогічна, монологічна), так і життєвої компетенцій, засвоєння соціально-адаптивних форм поведінки вихованців; б) спрямовує педагогів на задоволення як загальноосвітніх, так і специфічних освітніх потреб дошкільників; в) висвітлює основні складові системи корекційно-розвивальної (компенсаторної) та навчально-виховної, а також координаційно-педагогічної роботи, що в цілому намітить значущі маршрутні точки для успішного подолання мовленнєвих вад у дітей.
The article reveals the issues of standardization of special pre-school education for children with speech development disorders (SDD) that are relevant for modern logopedic science and practice. It is emphasized that the State standard of preschool education in Ukraine is the Basic Component, designed to work with children who receive speech experience and are able to use it without specially organized conditions. Particular emphasis is placed on the need for constant psychological, pedagogical, speech therapy and psycho-correction support for preschool children with SDD, which is aimed at mastering elementary knowledge of the language, implementation in speech practice, application in speech creativity, which in turn should be regulated by the relevant documents of a certain structure: 1) purpose; 2) methodological basis; 3) the frame (with the selection of the main work units); 4) content (indicating leading directions); 5) forms, methods, technologies; 6) results. The author proposes an approximate model of standardization of special pre-school education for children with speech development disorders, which: a) allows us to outline the main ways of formation of both speech (phonetic, lexical, grammatical, dialogical, monologic) and life competencies, assimilation of socially adaptive forms of behavior of pupils; B) directs teachers to meet both the general educational and specific educational needs of preschool children; C) represents the main components of the system of correction-developing (compensatory) and educational and pedagogical work, which will help to identify important waypoints for quickly and successfully overcoming speech disorders in children.
В статье раскрыты актуальные для современной логопедической науки и практики вопросы стандартизации специального дошкольного образования детей с нарушениями речевого развития (НРР). Подчеркивается, что Государственным стандартом дошкольного образования в Украине является Базовый компонент, рассчитанный на работу с детьми, получающими речевой опыт и умеющими пользоваться им без специально организованных условий. Особый акцент в статье сделан на необходимости постоянного психолого-педагогического, логопедического и психокоррекционного сопровождения дошкольников с НРР, которое направлено на овладение элементарными знаниями о языке, обогащения опыта в речевой практике, применение в речевом творчестве, что, в свою очередь, должно регламентироваться соответствующими документами определенной структуры: 1) цель; 2) методологическая основа; 3) фрейм (с выделением основных рабочих блоков); 4) содержание (с указанием ведущих направлений); 5) формы, методы, технологии; 6) результаты. Автором предложена ориентировочная модель стандартизации специального дошкольного образования детей с нарушениями речевого развития, которая: а) позволяет наметить основные пути формирования как речевой (фонетическая, лексическая, грамматическая, диалогическая, монологическая), так и жизненной компетенций, усвоение социально-адаптивных форм поведения воспитанников; б) направляет педагогов на удовлетворение как общеобразовательных, так и специфических образовательных потребностей дошкольников; в) репрезентует основные составляющие системы коррекционно-развивающей (компенсаторной) и учебно-воспитательной, а также координационно-педагогической работы, что в целом поможет определить важные маршрутные точки для быстрого и успешного преодоления речевых нарушений у детей.
 
Publisher Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706771/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (2017) Standardization of special preschool education for children with disabilities of speech development Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 1 (350). pp. 164-171. ISSN 1729-360Х