Запис Детальніше

Особливості мотивації навчання дітей у дошкільній та початковій освіті

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19628/
 
Title Особливості мотивації навчання дітей у дошкільній та початковій освіті
Особенности мотивации обучения детей в дошкольном и начальном образовании
Peculiarities of motivation for children’s learning in pre-school and primary school education
 
Creator Омері, Ірина Дмитрівна
Спесивих, Олена Олександрівна
Комоцька, Оксана Сергіївна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуті мотивації навчання дітей в дошкільний період та в період навчання в початковій школі. Прослідковано особливості в навчальних мотиваціях відповідно до віку. Розкриті гендерні особливості в мотиваціях навчання. Доведено, що принцип наступності у мотивації навчання відіграє важливу роль в становленні та розвитку особистості дитини протягом всього навчання. Учителю дуже важливо розуміти з якими мотивами дитина приходить до школи, яка мотивація може і повинна в неї скластися до закінчення початкової школи.
В статье рассмотрены мотивации обучения в дошкольный период и в период обучения в начальной школе. Прослежены особенности в учебных мотивациях соответствии с возрастом. Раскрыты гендерные особенности в мотивациях обучения. Доказано, что принцип преемственности в мотивации учения играет важную роль в становлении и развитии личности ребенка в течение всего обучения. Учитель очень важно понимать с какими мотивами ребенок приходит в школу, какая мотивация может и должна в нее сложиться до окончания начальной школы.
The article deals with the children’s motivation for study in pre-school and primary school. The features of educational motivation according to the children’s are given; age gender characteristics of motivation to study are revealed.
In preschool years social reasons are in priority; trey change to cognitive in primary school. Girls at preschool age have certainty in motives twice higher than boys but becoming primary school pupils, boys change from social motives to motives relating’ to the content of teaching learning process. It is proved that continuity in learning motivation plays an important role in formation and development of child throughout the study. It is very important for a teacher to understand the motives a child comes to school with and realize, which type of motivation can and must emerge before the end of primary school.

Preschool age children are dominated by social motives that are related to child’s relationships with peers and parents. But the first group of reasons relating to the content of education has relatively high values. The desire to acquire new encourages children to study.

Primary school children are dominated by motives related to the subject of studying and only a small percentage of motives are social reasons. Some children already talk about future desired profession. Boys choose teaching, design, military, professions law. Girls want to become singers, doctors, pharmacists.

To organize an effective work on motivation development it is important to represent general trends of the pupils’ age in a particular class; to know the motives children come to school with and know, what motivation can and should emerge it before the end of primary school. Therefore, in our view, only a holistic approach can be the key to success in forming of learning motivation. To achieve this is possible only with organization of childs’ activities with considering his/her capabilities and goals.

For optimal and effective educational process in primary school teachers should take into account the principle of continuity. Continuity is a pattern which is the unity of the educational process.
 
Publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19628/1/i_omeri_osoblivosti_%20motivacii.pdf
Омері, Ірина Дмитрівна та Спесивих, Олена Олександрівна та Комоцька, Оксана Сергіївна (2017) Особливості мотивації навчання дітей у дошкільній та початковій освіті Педагогічна освіта: теорія і практика, 2 (22 (1)). с. 194-199. ISSN 2309-9763