Conceptual bases of the research activity in the process of teaching world history at the secondary school
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/706850/
http://uej.undip.org.ua/products/2015/article2.php |
|
Title |
Conceptual bases of the research activity in the process of teaching world history at the secondary school
Концептуальні засади дослідницької діяльності в процесі навчання всесвітньої історії в основній школі Концептуальные основы исследовательской деятельности в процессе обучения всемирной истории в основной школе |
|
Creator |
Moroz, P.V.
Moroz, I. V. |
|
Subject |
001.89 Organization of science and scientific work
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
In the article, the conceptual bases of the research activity in the process of teaching world history at the secondary school are covered. In accordance with the authors, the main feature of such training is the intensification of children’s academic activity, promoting its research character, and, thus, gradually providing the students an initiative to organize their cognitive activity. Such approach requires the teachers’ adaption of their research-based teaching methods in correspondence with the students’ interests and abilities, their age peculiarities and psychic development. The authors theoretically specified the main functions of the research activity in the process of teaching world history in the secondary school. The article states that the involvement of students in research activities can provide a successful solution of numerous educational challenges; in particularly, they are connected to the individual approach, level differentiation, creating a positive learning motivation, and professional orientation. Authors find out the main characteristics of the research activity in teaching history: 1) determination of a problem in the academic historical material that may involve ambiguity in its solution (for textbooks, it is, first of all, a problematic material representation); 2) the students’ acquisition of skills to formulate assump¬tions, hypotheses by means of the specially designed tasks; 3) the development of students’ skills with the various sources of information and analysis; 4) the formation of the self-education skills, namely, the ways of the pupils’ active learning; 5) the development of the students’ ability to take up a research position, apply to the research activity elements; 6) forming the ability to represent the research results. The article states that the use of research in teaching world history at the secondary school can significantly improve the academic performance of pupils and historical expertise, will enable students to develop important char-acteristics of creativity as originality, flexibility, performance, thinking, associating lightness, sensitivity to problems and increase the level of the practical orientation skills and students’ competencies. Розкриваються концептуальні засади дослідницької діяльності в процесі навчання всесвітньої історії в основній школі. На думку авторів, головна особливість такого навчання полягає в активізації навчальної роботи дітей з наданням їй дослідницького характеру, і, таким чином поступовому переданні учням ініціативи в організації їхньої пізнавальної діяльності. Такий підхід потребує від учителя адаптації методики дослідницького навчання відповідно до інтересів і здібностей учнів, вікових особливостей їх психічного розвитку. Теоретично обґрунтовано основні функції дослідницької діяльності в процесі навчання всесвітньої історії в основній школі. Залучення школярів до такої діяльності дає змогу успішно вирішувати багато освітніх проблем, зокрема, пов’язаних з індивідуальним підходом, рівневою диференціацією, створен¬ням позитивної навчальної мотивації, професійною орієнтацією. До головних характеристик дослідницької діяльності в процесі навчання історії автори від¬носять: 1) виокремлення в навчальному історичному матеріалі проблеми, яка може передбачати неоднозначність у її розв’язанні (для підручників – це на¬самперед проблемна подання матеріалу); 2) набуття учнями вмінь формулю¬вати припущення, гіпотези через систему спеціально розроблених завдань; 3) розвиток навичок роботи учнів із різноманітними джерелами інформації та їх аналізу; 4) формування умінь і навичок самоосвіти, тобто способів ак¬тивної пізнавальної діяльності школярів; 5) розвиток в учнів здатності займа¬ти дослідницьку позицію, застосовувати елементи дослідницької діяльності; 6) формування вміння презентувати результати дослідницького пошуку. За¬стосування дослідницької діяльності в процесі навчання всесвітньої історії в основній школі дасть можливість значно підвищити рівень навчальних до¬сягнень й історичної компетентності учнів, розвивати в них важливі характе¬ристики креативності, такі як оригінальність, гнучкість, продуктивність мис¬лення, легкість асоціювання, чутливість до проблем, забезпечити практичну спрямованість умінь і компетентностей учнів. Раскрываются концептуальные основы исследовательской деятельно-сти в процессе обучения всемирной истории в основной школе. По мнению авторов, главная особенность такого обучения заключается в активизации учебной работы детей с предоставлением ей исследовательского характера, и, таким образом, постепенной передаче ученикам инициативы в организации их познавательной деятельности. Данный подход требует от учителя адап¬тации методики исследовательского обучения в соответствии с интересами и способностями учащихся, возрастными особенностями их психического развития. Теоретически обоснованы ключевые функции исследовательской деятельности в процессе обучения всемирной истории в основной школе. Привлечение школьников к этой деятельности позволяет с успехом решать многие образовательные проблемы – в частности, связанные с индивиду¬альным подходом, уровневой дифференциацией, созданием положительной учебной мотивации, профессиональной ориентацией. К главным характери¬стикам исследовательской деятельности в процессе обучения истории авторы относят: 1) выделение в учебном историческом материале проблемы, которая предусматривать неоднозначность в ее решении (для учебников – это прежде всего проблемная подача материала); 2) приобретение учащимися умений формулировать предположения, гипотезы через систему специально разработанных заданий; 3) развитие навыков работы учащихся с различными источниками информации и их анализа; 4) формирование умений и навыков самообразования, то есть способов активной познавательной деятельности школьников; 5) развитие у учащихся способности занимать исследователь¬скую позицию, применять элементы исследовательской деятельности; 6) фор¬мирование умения презентовать результаты исследовательского поиска. При¬менение исследовательской деятельности в процессе обучения всемирной истории в основной школе позволит значительно повысить уровень знаний и исторической компетентности учащихся, развивать у них важные характеристики креативности, такие как оригинальность, гибкость, продуктивность мышления, легкость ассоциирования, чувствительность к проблемам, обеспе¬чить практическую направленность умений и компетенций учащихся. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/706850/1/9.pdf
- Moroz, P.V. and Moroz, I. V. (2015) Conceptual bases of the research activity in the process of teaching world history at the secondary school Український педагогічний журнал, 3. pp. 102-115. ISSN 2411-7420 |
|