Запис Детальніше

Автореферат - Текстові стратегії української драматургії 1980 – 2010-х років

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19690/
 
Title Автореферат - Текстові стратегії української драматургії 1980 – 2010-х років
Текстовые стратегии украинской драматургии 1980-2010 гг.
Textual strategies in Ukrainian drama 1980-2010 yy.
 
Creator Цокол, Олена Олександрівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description Дисертацію присвячено дослідженню сучасної літературної ситуації, зокрема, нових тенденцій в українській драматургії, адаптації на українському національному ґрунті світового постмодерного дискурсу. Доведено існування високого рівня зацікавленості національного літературознавства драмописанням в історичному контексті. На основі аналізу художнього світу драматургічних творів межі ХХ–ХХІ століть (Павла Ар’є, А. Багряної, Я. Верещака, О. Клименко, Л. Волошиної, К. Демчук, О. Танюк, О. Ірванця, Н. Симчич, О. Миколайчука-Низовця, М. Наєнка, Неди Нежданої, С. Новицької, О. Погребінської, О. Росича, В. Сердюка та ін.) визначено та проаналізовано текстові стратегії української драматургії 1980 – 2010-х років, розподілені на традиційні, модерні та модернізовані. Охопивши кілька десятиліть ХХ століття, пропонуємо обґрунтований каталог драматургічних текстових стратегій з урахуванням темпоральних, зовнішньо-культурних та стильових факторів.
Провідна вісь аналізу – жанр-конфлікт-сюжет-стиль-герой-архетипи.
У науковий обіг вводяться маловідомі п’єси драматургів, які з об’єктивних причин не отримали належного місця в літературному процесі кінця ХХ ст.
Диссертация посвящена исследованию современной литературной ситуации, в частности, новых тенденций в украинской драматургии, адаптации на украинской национальной почве мирового постмодернистского дискурса. Доказано существование высокого уровня заинтересованности национального литературоведения драмописанием в историческом контексте. На основе анализа художественного мира драматических произведений рубежа ХХ-ХХI веков (Павла Арье, А. Багряной, Я. Верещака, Е. Клименко, Л. Волошиной, К. Демчук, О. Танюк, А. Ирванца, Н. Симчич, О. Миколайчук-Низовца, Н. Наенко, Неды Нежданной, С. Новицькой, О. Погребинськой, О. Росича, В. Сердюка и др.) определены и проанализированы текстовые стратегии украинской драматургии 1980-2010-х годов, разделенные на традиционные, модерные и модернизированные. Охватив несколько десятилетий ХХ века, предлагаем обоснованный каталог драматургических текстовых стратегий с учетом темпоральных, внешне-культурных и стилевых факторов.
Ведущая ось анализа – жанр-конфликт-сюжет-стиль-герой-архетипы.
В научный оборот вводятся малоизвестные пьесы драматургов, которые в силу объективных причин не получили надлежащего места в литературном процессе конца ХХ в.
The thesis is dedicated to the research of modern literary situation, namely new trends in Ukrainian drama and adaptation of global postmodern discourse in the Ukrainian national context.
Encompassing four decades, we have analyzed a system of textual strategies in the Ukrainian drama based on genre changes, plot and character with the use of archetypal critics (Freud, Jung, Frei). This gave us an opportunity to include the dramaturgy into the context of modern Ukrainian literature.
Within the traditional split by decades we have identified three generations of authors – the Eightiers, the Ninetiers and the Twothousanders – and performed a classification of personalities (Pavlo Arie, A. Bagryana, Y. Vereshchak, A. Vyshnevsky, O. Viter, V. Gerasymchuk, L. Demska, T. Ivashchenko, O. Irvanets, A. Krym, O. Mykolaichuk-Nyzovets, Neda Nezhdana, S. Novytska, O. Pogrebinska, S. Schuchenko and others). The chronological bounds were mainly confirmed by the stylistic and architectonic changes in the style of works.
We have considered the main stages in the development and formation of modern Ukrainian drama’s receptive field in critics and literary science. We have also demonstrated the presence of a high level of interest in drama writings by the national literary science in a historic context.
We have paid attention to the conceptual foundations of the notion of “textual strategy” and analyzed the relation between the notions of “author’s strategy”, “staging strategy” and “perception strategy”.
In this dissertation, we have proposed for the first time a classification of textual strategies in modern Ukrainian drama of 1980-2010s. We have singled out three groups of strategies: new, modern, and traditional ones. New strategies include geographical plays, plays with local scene of action with multiple polylogues, decycled plays, short plays and circular plays. Modern strategies include: gamified beginning, characters from international plots, drama with two characters, and monodrama. Traditional strategies include monodrama, theatre in theatre, historical (myths, persons), religious, biographical, usage of characters from international plots with addition of new names.
The analysis of modern plays was expanded by new theoretical and factual material based on archetypal critics. We have further explained the genre modifications and genre synthesis from other kinds of art. We have improved the research of tendencies in choosing the type of drama character and introduced a number of little-known plays into the research domain, which have not received due attention in the literary process of the 20th century previously. We have also added unpublished works of playwrights kept in authors’ archives to the analysis.
 
Date 2017
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19690/1/avtoref_Tsokol_%C2%A0final_1.pdf
Цокол, Олена Олександрівна (2017) Автореферат - Текстові стратегії української драматургії 1980 – 2010-х років Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.