Запис Детальніше

Здоров’язберігаючі та здоров’яформуючі освітні технології в процесі розвитку просторового орієнтування дошкільників з розумовою відсталістю

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705255/
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ooop_2015_8_5.pdf
 
Title Здоров’язберігаючі та здоров’яформуючі освітні технології в процесі розвитку просторового орієнтування дошкільників з розумовою відсталістю
Health-preserving and health-forming educational technologies in the development of process of spatial orientation of preschool children with mental retardation
Здоровьесберегающие и здоровьеформирующие образовательные технологии в процессе развития пространственной ориентировки дошкольников с умственной отсталостью
 
Creator Бобренко, Інна Всеволодівна
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розглянуто питання оптимізації здоров’язбереження та здоров’яформування дітей дошкільного віку з порушенням інтелектуального розвитку у навчально-виховному процесі спеціальних дошкільних навчальних закладів, як однієї з важливих умов застосування засобів адаптивного
фізичного виховання з метою розвитку просторового орієнтування дошкільників. Відзначено вагомість планомірної організації розвитку просторового орієнтування у старших дошкільників з обмеженими розумовими можливостями засобами фізичного виховання.
Changes in the special education system of Ukraine are reflected in the search for innovative approaches in technology training and education in special preschool
institutions for children with mental and physical disabilities. In this article the question of optimization of health’s preservation and health’s formation of preschool
children with impaired intellectual development in the educational process of special pre-school educational institutions, as one of the most important conditions of use of means of adaptive physical education for the purpose of spatial orientation preschoolers. Stressed the role of the systematic organization of spatial orientation in
preschool children with intellectual disabilities by means of physical education. The importance of medical and pedagogical control in the process of a physical exercises;
the need to ensure individual and differentiated approach in working with children. Analyzed the basic requirements for the use of health saving technologies in the learning process and education of preschool children. The importance of personal and professional readiness of the educator to implement health’s preservation and health’s formation of preschool children. Pointed to the importance of formation at preschool children the habit of a healthy lifestyle, what is provided is properly organized, competent and focused the educational process with the use of health-preserving technologies.
В статье рассмотрен вопрос оптимизации здоровьесбережения и
здоровьеформировання детей дошкольного возраста с нарушением
интеллектуального развития в учебно-воспитательном процессе специальных дошкольных учебных заведений, как одного из значимых условий применения средств адаптивного физического воспитания с целью развития пространственной ориентировки дошкольников. Отмечена важность планомерной организации развития пространственной ориентировки у старших
дошкольников с ограниченными умственными возможностями средствами физического воспитания.
 
Publisher ТОВ «Поліграф плюс»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705255/1/%D0%91%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%86.%D0%92.%20%D0%97%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%E2%80%99%D1%8F%D0%B7%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B3%D0%B0%D1%8E%D1%87%D1%96%20%D1%82%D0%B0%20%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%E2%80%99%D1%8F%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D1%8E%D1%87%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97%20%D0%B2%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%96%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%94%D0%BD%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%20%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BA%20%D0%B7%20%D1%80%D0%B2.pdf
- Бобренко, Інна Всеволодівна (orcid.org/0000-0002-9501-5461 <http://orcid.org/0000-0002-9501-5461>) (2015) Health-preserving and health-forming educational technologies in the development of process of spatial orientation of preschool children with mental retardation Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (8). pp. 26-34. ISSN ISВN 978-966-8977-58-9