Запис Детальніше

Сутність і класифікація педагогічних умов формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх соціальних педагогів і працівників

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19735/
ISBN 2415-3605
 
Title Сутність і класифікація педагогічних умов формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх соціальних педагогів і працівників
Сущность и классификация педагогических условий формирования здоровьесберегающей компетентности будущих социальных педагогов и работников
Essence and classification of pedagogical conditions of the formation of health-preserving competence of future social pedagogues and workers
 
Creator Веретенко, Тетяна Григорівна
Лехолетова, Марина Миколаївна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Уточнено сутність ключових понять за темою дослідження. Встановлено місце здоров’язберігальної компетентності у професійній діяльності майбутніх соціальних педагогів і працівників. Підвищення рівня здоров’язберігальної компетентності студентів розглянуто як одне із пріоритетних завдань професійної підготовки у вищих навчальних закладах (ВНЗ). На основі теоретичних положень проаналізованих досліджень визначено організаційно-педагогічні, психолого-педагогічні і методичні умови формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх соціальних педагогів і працівників під час їх професійної підготовки. Обґрунтовано, що врахування зазначених груп педагогічних умов у професійній підготовці майбутніх соціальних педагогів і працівників підвищить рівень їх здоров’язберігальної компетентності, а саме: прийняття студентами ролі здоров’язберігальної компетентності у досягненні професійної мети; встановлення взаємозв’язків між вивченням навчальних предметів здоров’язберігального спрямування з фаховою діяльністю; усвідомлення необхідності дотримання основних правил здоров’язберігання; здійснення самооцінки, самоаналізу щодо рівня власної здоров’язберігальної компетентності.
Уточнена сущность ключевых понятий по теме исследования. Указано место здоровьесберегающей компетентности в профессиональной деятельности будущих социальных педагогов и работников. Повышение уровня здоровьесберегающей компетентности студентов рассматривается как одна из приоритетных задач профессиональной подготовки в высших учебных заведениях. На основе теоретических положений проанализированных исследований определены организационно-педагогические, психолого-педагогические и методические условия формирования здоровьесберегающей компетентности будущих социальных педагогов и работников во время их профессиональной подготовки. Обосновано, что учет указанных групп педагогических условий в профессиональной подготовке будущих социальных педагогов и работников повысит уровень их здоровьесберегающей компетентности, а именно: принятие студентами роли здоровьесберегающей компетентности в достижении профессиональных целей; установление взаимосвязей между изучением учебных предметов здоровьесберегающего направления с исходной профессиональной деятельностью; осознание необходимости соблюдения основных правил здоровьесбережения; осуществления самооценки, самоанализа по уровню своей здоровьесберегающей компетентности.
The complexity of the process of formation of health-preserving competence in the future social pedagogue and workers caused by the specifics of their professional activities through: high level of responsibility for the development of teenagers belonging to a risk group, active interaction, high emotional tension, etc. The presence of the above effects requires the study and solution of the problem on both the scientific and the practical levels. In the article it is clarified the essence of key concepts; unknown place health-preserving competence in professional activity of future social pedagogue and worker; health-preserving competence of students is considered as one of the priorities during training in higher educational institutions. The purpose of our study is to determine the select and justify pedagogical conditions of health-preserving competence of social pedagogue and worker during study. On the basis of theoretical positions it has been analyzed the studies of highlighted pedagogical conditions of health-preserving competence of future social pedagogue and worker during training such as organizational and pedagogical, psychological and pedagogical and methodological conditions. It has concluded that the professional training of future social pedagogue and workers will raise their level of health-preserving competence: taking the role of student health-preserving competence in achieving professional goals; the establishment of linkages between the study subjects of health-preserving direction with the original professional activities; awareness of the need to respect the basic rules of health-preserving; implementation of self-esteem, self-awareness on the level of their health-preserving competence.
 
Publisher ТНПУ
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19735/1/Veretenko_Lekholetova_Ternopil_%281%292017.pdf
Веретенко, Тетяна Григорівна та Лехолетова, Марина Миколаївна (2017) Сутність і класифікація педагогічних умов формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх соціальних педагогів і працівників Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка (1). с. 85-92. ISSN 2311-6382