Запис Детальніше

Концептуально-методичні підходи до розвитку мовленнєвої діяльності та спілкування у підлітків і юнаків із затримкою психічного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707025/
http://csnukr.in.ua/
 
Title Концептуально-методичні підходи до розвитку мовленнєвої діяльності та спілкування у підлітків і юнаків із затримкою психічного розвитку
Conceptual and methodological approaches to development of speaking and communication activities of adolescents and youths with developmental delay
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Розкрито місце програми «Розвиток мовлення» в національному курикулумі для підлітків і юнаків із затримкою психічного розвитку. Визначено, що основною метою розвитку мовлення є формування ключової комунікативної компетентності через розвиток її основних складових: мовної, мовленнєвої, прагматичної, соціокультурної і читацької у школярів (підлітків та юнаків) із затримкою психічного розвитку. Теоретично обґрунтовано концептуально-методичні підходи до розвитку мовленнєвої діяльності та спілкування підлітків та юнаків із затримкою психічного розвитку в процесі корекційно-розвиткових занять та навчальної діяльності. Розкрито в якості засадничих з розвитку мовленнєвої діяльності та спілкування у підлітків та юнаків із затримкою психічного розвитку наступні підходи: системний, компетентнісний, психолінгвістичний, нейропсихологічний, особистісно-комунікативний та герменевтичний. Виокремлено в межах корекційно-розвиткової програми «Розвиток мовлення» ключові змістові модулі в річищі яких реалізується розвиток мовленнєвої діяльності та спілкування в означеної категорії учнів: лінгвопсихологічні передумови мовленнєвої діяльності та спілкування; усне зв’язне мовлення; писемне зв’язне мовлення; читацька (літературна) діяльність; усвідомлене спілкування та комунікативна регуляція.
The place of the Speech Development program in the national curriculum for adolescents and youths with developmental delay is discussed. The article determined that the main purpose of speech development is formation of the key communicative competence through development of its main components: language, speech, reading, pragmatic, social and cultural components of pupils (adolescents and young people with developmental delay). The conceptual and methodological approaches are substantiated theoretically in order to develop speaking and communications of adolescents and youths with developmental delay during correctional and developmental studies and training activities. The following approaches are fundamental for development of speaking and communications of adolescents and youths with developmental delay: systemic, competence, psycholinguistic, neuropsychological, personality, communicative and hermeneutic approaches. The next key thematic modules within the Speech Development correctional and developmental program, which support speaking and communication development of the above pupils, are determined: linguistic and psychological prerequisites of speaking and communication; oral coherent speech; written coherent speech; reading (literary) activities; deliberated communication and communicative regulation. The article substantiates theoretically expediency of introduction into the Speech Development program of the module aimed at formation of deliberated communication and communication regulation of adolescents and youths with developmental delay, the module content has the integrated nature and, therefore, can be applied not only during the correction and developmental work but also in training activities and after school by teachers, educators and practical psychologists. The key directions of deliberated communication and communication regulation formation are: inter-subject communications with Other in the society space; intra-subject communications in a «self»-space through personalized Other; para-social and intra-subject communications with Others in the cultural space; understanding of causes and prognosis of development of social communicative situations; the value of communicating with Other.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707025/1/Omelchenko_%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%20%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%20%D1%96%20%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%BB%D0%BA%20%D1%83%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BB%20%D0%97%D0%9F%D0%A0.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0003-2021-7453 <http://orcid.org/0000-0003-2021-7453>) (2017) Conceptual and methodological approaches to development of speaking and communication activities of adolescents and youths with developmental delay Особлива дитина:навчання і виховання, 1 (81). pp. 48-59. ISSN 2312-2781