Запис Детальніше

Медіаграмотність як навичка ХХІ століття

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19799/
 
Title Медіаграмотність як навичка ХХІ століття
Media literacy as the 21st century skill
Медиаграмотность как навык ХХI столетия
 
Creator Петрик, Лада Вікторівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description В основу статті покладено навички 21 століття, які необхідні особистості для успішного навчання та професійної діяльності в епоху інформатизації суспільства. Виокремлено медіаграмотність як одну з ключових навичок 21 століття. Наведено приклади нових медіанавичок, формування яких є концептуальним в освітньому процесі сучасності. У роботі розглянуто модель SAMR і висвітлено рівні складності застосування медіазасобів у процесі організації навчальної діяльності, у навчанні іноземних мов зокрема.
The paper is based on the 21st century skills that are an integral part in successful individual’s training and professional activity in the era of the information society. Among them knowledge of core subjects; learning and innovation skills; information, media and technology skills; life and career skills are highlighted. It is determined that all the skills can’t be formed separately from one another because all of them are interrelated and build a complex of skills to make a young person successful in life.
Media literacy is singled out as a key 21st century skill by the author as the formation of it is conceptual in the educational process of contemporary time. Media literacy is closely associated with the formation of critical and creative skills, media education, involvement in the partnership and active citizenship.
The paper highlights the set of new media skills (play, performance, simulation, appropriation, multitasking, distributes cognition, collective intelligence, judgment, transmedia navigation, networking, negotiation, vizualization) that can be formed with the help of new media tools the use of which are the demand of modernity.
A four-level SAMR model is considered to be efficient to be integrated into educational process as it shows clearly how media tools can be used in teaching different subjects, in particular foreign languages. This model may be helpful to set objectives of the class, choose a right media tool or resource and the way of its use.
В основу статьи положено навыки 21 века, которые необходимы личности для успешного обучения и профессиональной деятельности в эпоху информатизации общества. Выделено медиаграмотность как одну из ключевых навыков 21 века. Представлены примерами новых медианавыков, формирование которых является концептуальным в образовательном процессе современности. В работе рассмотрено модель SAMR и освещены уровни сложности применения медиасредств в процессе организации учебной деятельности, в часности при обучении иностранным языкам.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19799/1/Petryk_L_V_PO_17_FLMD_PI.pdf
Петрик, Лада Вікторівна (2017) Медіаграмотність як навичка ХХІ століття Педагогічна освіта: теорія і практика (27). с. 100-103. ISSN 2311-2409