Запис Детальніше

THE MODEL OF MANAGING THE IT SERVICES CATALOG

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE MODEL OF MANAGING THE IT SERVICES CATALOG
МОДЕЛЬ УПРАВЛЕНИЯ КАТАЛОГОМ ИТ-УСЛУГ
МОДЕЛЬ УПРАВЛІННЯ КАТАЛОГОМ ІТ-ПОСЛУГ
 
Creator Левикін, В. М.; Харківський національний університет радіоелектроніки
Юр’єв, І. О.; Харківський національний університет радіоелектроніки
 
Subject
ІТ-service; ІТ-service department; ІТ-service catalog; ІТ-service management


ИТ-услуга; ИТ-служба; каталог ИТ-услуг; управление ИТ-услугами


ІТ-послуга; ІТ-служба; каталог ІТ-послуг; управління ІТ-послугами

 
Description The IT services catalog is a key source of information about the IT services provided to the business by the IT service provider. It provides business with an up-to-date, reliable and complete picture of the available IT services, their details and statuses. The IT services catalog should contain the details and dependencies of all IT services that are operated, decommissioned or under development. The availability of a quality catalog of IT services at the enterprise leads to a reduction of misunderstanding between the IT service and the end users of IT services. Based on these tasks, a model for managing the catalog of IT services was developed. The model provides strict types of possible references to the catalog of IT services. The model was implemented as an algorithm for managing the catalog of IT services. A particular feature of this algorithm is the periodic monitoring of the state of IT services.
Каталог ИТ-услуг является ключевым источником информации об ИТ-услугах, предоставляемых бизнесу поставщиком ИТ-услуг. Он предоставляет бизнесу актуальную, достоверную и целостную картину о доступных ИТ-услугах, их деталях и статусах. В каталоге ИТ-услуг должны содержаться детали и зависимости всех ИТ-услуг, которые эксплуатируются, выведенные из эксплуатации или находятся в состоянии разработки. Наличие на предприятии качественного каталога ИТ-услуг приводит к сокращению недопонимания между ИТ-службой и конечными пользователями ИТ-услуг. Исходя из указанных задач в работе была разработана модель управления каталогом ИТ-услуг. Модель предусматривает строгую типизацию возможных обращений к каталогу ИТ-услуг. Модель была реализована в виде алгоритма управления каталогом ИТ-услуг. Особенностью данного алгоритма является периодический мониторинг состояния ИТ-услуг.
Каталог ІТ-послуг є ключовим джерелом інформації про ІТ-послуги, що надаються бізнесу постачальником ІТ-послуг. Він надає бізнесу актуальну, достовірну та цілісну картину про доступні ІТ-послуги, їх деталі і статуси. В каталозі ІТ-послуг повинні міститися деталі і залежності всіх ІТ-послуг, які експлуатуються, виведені з експлуатації або знаходяться в стані розробки. Наявність на підприємстві якісного каталогу ІТ-послуг призводить до скорочення непорозуміння між ІТ-службою та кінцевими користувачами ІТ-послуг. Виходячи із зазначених завдань в роботі було розроблено модель управління каталогом ІТ-послуг. Модель передбачає строгу типізацію можливих звернень до каталогу ІТ-послуг. Модель була реалізована у вигляді алгоритму управління каталогом ІТ-послуг. Особливістю даного алгоритму є періодичний моніторинг стану ІТ-послуг.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2017-06-19
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/11606
10.18372/2310-5461.34.11606
 
Source Наукоємні технології; Том 34, № 2 (2017); 102-106
Science-based technologies; Том 34, № 2 (2017); 102-106
Наукоемкие технологии; Том 34, № 2 (2017); 102-106
 
Language uk