Запис Детальніше

ANALYSIS OF THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO DESIGN OF ELECTRONIC TEXTBOOKS FOR STUDENTS OF HIGHER AGRICULTURAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ANALYSIS OF THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO DESIGN OF ELECTRONIC TEXTBOOKS FOR STUDENTS OF HIGHER AGRICULTURAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS
АНАЛИЗ ТЕОРЕТИЧЕСКИХ И МЕТОДОЛОГИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ПРОЕКТИРОВАНИЮ ЭЛЕКТРОННЫХ ПОСОБИЙ ДЛЯ СТУДЕНТОВ ВЫСШИХ АГРАРНЫХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ
АНАЛІЗ ТЕОРЕТИЧНИХ І МЕТОДОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ ДО ПРОЕКТУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ АГРАРНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
 
Creator Balalaieva, Olena Yu.
 
Subject electronic textbook; systems approach; competence approach; activity approach; personality oriented approach; technological approach; design of electronic textbook
электронное пособие; системный подход; компетентностный подход; деятельностный подход; личностно ориентированный подход; технологический подход; проектирование электронного пособия
електронний посібник; системний підхід; компетентісний підхід; діяльнісний підхід; особистісно орієнтований підхід; технологічний підхід; проектування електронного посібника
 
Description The article deals with theoretical and methodological approaches to the design of electronic textbook, in particular systems, competence, activity, personality oriented, technological one, that in complex reflect the general trends in the formation of a new educational paradigm, distinctive features of which lie in constructing the heuristic searching model of the learning process, focusing on developmental teaching, knowledge integration, skills development for the independent information search and processing, technification of the learning process. The approach in this study is used in a broad sense as a synthesis of the basic ideas, views, principles that determine the overall research strategy. The main provisions of modern approaches to design are not antagonistic, they should be applied in a complex, taking into account the advantages of each of them and leveling shortcomings for the development of optimal concept of electronic textbook. The model of electronic textbook designing and components of methodology for its using based on these approaches are described.
В статье освещены теоретические и методологические подходы к проектированию электронных пособий, в частности системный, компетентностный, деятельностный, личностно ориентированный, технологический, которые в совокупности отражают общие тенденции формирования новой образовательной парадигмы, дистинктивные признаки которой заключаются в построении эвристически-поисковой модели учебного процесса, ориентации на развивающее обучение, формирование компетентности, интеграцию знаний, формирование умений самостоятельного поиска и обрабатывания информации, технологизации процесса обучения. Подход в этом исследовании интерпретируется в широком смысле как синтез основных идей, взглядов, принципов, определяющих общую стратегию исследования. Основные положения современных подходов к проектированию не является антагонистическими, их следует применять в комплексе, учитывая преимущества каждого из них и нивелируя недостатки для разработки оптимальной концепции электронного пособия. Приведена модель проектирования электронного пособия и компоненты методики его использования, разработанные на основе указанных подходов.
У статті висвітлено теоретичні і методологічні підходи до проектування електронних посібників, зокрема системний, компетентнісний, діяльнісний, особистісно орієнтований, технологічний, які у сукупності відбивають загальні тенденції формування нової освітньої парадигми, дистинктивні ознаки якої полягають у побудові евристично-пошукової моделі навчального процесу, орієнтації на розвивальне навчання, формування компетентності, інтеграцію знань, вироблення вмінь самостійного пошуку й опрацювання інформації, технологізацію процесу навчання. Підхід у цій розвідці інтерпретується у широкому сенсі як синтез основних ідей, поглядів, принципів, що визначають загальну стратегію дослідження. Основні положення сучасних підходів до проектування не є антагоністичними, їх варто застосовувати у комплексі, враховуючи переваги кожного з них і нівелюючи недоліки для розроблення оптимальної концепції електронного посібника. Наведено модель проектування електронного посібника і компоненти методики його використання, розроблені на засадах зазначених підходів.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретичні аспекти дослідження
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1663
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 39-50
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 39-50
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 39-50
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 39-50
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1663/1189
 
Rights Copyright (c) 2017 Olena Yu. Balalaieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0