STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR BACHELORS OF INFORMATICS TRAINING
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR BACHELORS OF INFORMATICS TRAINING
СТРУКТУРНО-ФУНКЦИОНАЛЬНАЯ МОДЕЛЬ ОБЛАКО ОРИЕНТИРОВАННОЙ УЧЕБНОЙ СРЕДЫ ДЛЯ ПОДГОТОВКИ БАКАЛАВРОВ ИНФОРМАТИКИ СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ІНФОРМАТИКИ |
|
Creator |
Vakaliuk, Tetiana A.
|
|
Subject |
model; structural and functional model; cloud-oriented learning environment
модель; структурно-функциональная модель; облако ориентированная учебная среда модель; структурно-функціональна модель; хмаро орієнтоване навчальне середовище |
|
Description |
The article summarizes the essence of the category "model". There are presented the main types of models used in educational research: structural, functional, structural and functional model as well as basic requirements for building these types of models. The national experience in building models and designing cloud-based learning environment of educational institutions (both higher and secondary) is analyzed. It is presented structural and functional model of cloud-based learning environment for Bachelor of Informatics. Also we describe each component of cloud-based learning environment model for bachelors of informatics training: target, managerial, organizational, content and methodical, communication, technological and productive. It is summarized, that COLE should solve all major tasks that relate to higher education institutions.
В статье обобщены сущность категории «модель», приведены основные виды моделей, которые используются в педагогических исследованиях: структурную, функциональную, структурно-функциональную модели. Также приведены основные требования к построению указанных видов моделей. Проанализированы отечественный опыт по построению модели и проектирование облако ориентированной учебной среды образовательных учреждений (как высших, так и общеобразовательных). Представлено структурно-функциональную модель облако ориентированной учебной среды для подготовки бакалавров информатики. Описан каждый компонент модели облако ориентированной учебной среды для подготовки бакалавров информатики: целевой, управленческий, организационный, содержательно-методический, коммуникационный, технологический и результативный. Обобщено, что ХОНС должна решать все основные задачи, которые ставятся перед высшими учебными заведениями. У статті узагальнено сутність категорії «модель», наведено основні види моделей, які використовуються у педагогічних дослідженнях: структурну, функціональну, структурно-функціональну моделі. Також наведено основні вимоги до побудови зазначених видів моделей. Проаналізовано вітчизняний досвід з побудови моделі й проектування хмаро орієнтованого навчального середовища освітніх установ (як вищих, так і загальноосвітніх). Представлено структурно-функціональну модель хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики. Описано кожний компонент моделі хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики: цільовий, управлінський, організаційний, змістово-методичний, комунікаційний, технологічний та результативний. Узагальнено, що ХОНС має розв’язувати всі основні завдання, які ставляться перед вищими навчальними закладами. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-06-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття огляд літераятури; теоретичні аспекти дослідженн рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 51-61
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 51-61 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 51-61 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 51-61 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1674/1190
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Tetiana A. Vakaliuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|