Запис Детальніше

NETNOGRAPHIC ANALYSIS OF PEDAGOGICAL INVESTIGATIONS SUBJECT SPECTRUM OF PERIODICAL JOURNALS WHICH ARE INDEXED IN SCOPUS SCIENTOMETRIC DATABASE

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title NETNOGRAPHIC ANALYSIS OF PEDAGOGICAL INVESTIGATIONS SUBJECT SPECTRUM OF PERIODICAL JOURNALS WHICH ARE INDEXED IN SCOPUS SCIENTOMETRIC DATABASE
НЕТНОГРАФИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ТЕМАТИЧЕСКОГО СПЕКТРА ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ В ИЗДАНИЯХ ИЗ НАУКОМЕТРИЧЕСКОЙ БАЗЫ SCOPUS
НЕТНОГРАФІЧНИЙ АНАЛІЗ ТЕМАТИЧНОГО СПЕКТРУ ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ВИДАННЯХ З НАУКОМЕТРИЧНОЇ БАЗИ SCOPUS
 
Creator Kolomiets, Alla M.
Gromov, Yevhen V.
 
Subject netnographic analysis; comparison; pedagogical issue; investigation subject; Scopus scientometric database; Scimago Journal & Country Rank Internet-platform; pedagogical science priorities
нетнографический анализ; сравнение; педагогические издания; тематика исследований; наукометрическая база Scopus; Интернет-платформа Scimago Journal & Country Rank; приоритеты педагогической науки
нетнографічний аналіз; порівняння; педагогічні видання; тематика досліджень; наукометрична база Scopus; Інтернет-платформа Scimago Journal & Country Rank; пріоритети педагогічної науки
 
Description Netnographic analysis of international pedagogical periodical journals which are indexed in Scopus scientometric database has been realized in the article. The authors gave appraisal of pedagogical investigations’ priority directions which are published in the most quoted world’s journals. Subject coverage of the Top-300 pedagogical periodical journals from the rank-list presented by Scimago Journal & Country Rank Internet-platform has been also analyzed. Comparison between pedagogical journals’ quotation-indexes and corresponding indexes of technical, natural-scientific, legislative and political subject issues has been also completed. The authors succeeded in refuting the widely-spread but mistaken opinion that pedagogical issues are insufficiently presented or even absent in Scopus database. It has also been found out that the majority of pedagogical periodical journals which are indexed in Scopus deal with problems of general education and upbringing; pedagogical psychology and sociology; organizing of pedagogical investigations and pedagogical statistics.
В статье осуществлён нетнографический анализ сайтов зарубежных педагогических изданий, входящих в наукометрическую базу данных Scopus, дана оценка приоритетным направлениям педагогических исследований в наиболее цитируемых журналах мира. Проанализировано тематическое покрытие первых трёхсот педагогических изданий из рейтингового списка, представленного на Интернет-платформе Scimago Journal & Country Rank. Проведено сравнение показателей цитируемости зарубежных педагогических журналов с соответствующими показателями изданий технической, естественнонаучной, правовой и политической направленности. Авторами была опровергнута распространённая ошибочная точка зрения о недостаточной представленности или вообще отсутствии педагогических изданий в базе данных Scopus. Выяснено, что среди педагогических изданий, индексируемых в Scopus, наибольшее число посвящено проблематике общего образования и воспитания; педагогической психологии и социологии; организации педагогических исследований, педагогической статистике.
У статті здійснено нетнографічний аналіз сайтів закордонних педагогічних видань, що входять до наукометричної бази Scopus, оцінено пріоритетні напрями педагогічних досліджень у найбільш цитованих журналах світу. Проаналізовано тематичне покриття перших трьох сотень педагогічних видань з рейтингового списку, що представлений на Інтернет-платформі Scimago Journal & Country Rank. Проведено порівняння показників цитованості закордонних педагогічних журналів з відповідними показниками видань технічного, природничого, правового та політичного спрямування. Авторами було спростовано розповсюджену помилкову думку про недостатню представленість або взагалі відсутність педагогічних видань у базі даних Scopus. З’ясовано, що серед педагогічних видань, які індексуються у Scopus, найбільша кількість присвячена проблематиці загальної освіти і виховання; педагогічної психології і соціології; організації педагогічних досліджень і педагогічної статистики.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

рецензована стаття
Обзор литературы
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1666
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 179-188
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 179-188
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 179-188
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 179-188
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1666/1183
 
Rights Copyright (c) 2017 Alla M. Kolomiets, Yevhen V. Gromov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0