Використання античного інтеpтексту в творчій парадигмі Ліни Костенко: інтенції, традиції, новаторство
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/19874/
|
|
Title |
Використання античного інтеpтексту в творчій парадигмі Ліни Костенко: інтенції, традиції, новаторство
Использование античного интеpтекста в творческой парадигме Лины Костенко: интенции, традиции, новаторство The use of ancient intertext in Lina Kostenko’s creative paradigm: intentions, tradition, innovation |
|
Creator |
Ковбасенко, Юрій Іванович
Дячок, Світлана Олександрівна |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті розглянуто інтенції, традиції та новаторство, реалізовані в процесі інтеpтекстуального цитування в творчій парадигмі Ліни Костенко. Зроблено висновок про те, що інтенсивне використання у її творах античного інтертексту інтенційоване передусім прагненням письменниці до розробки істоpіософічної пpоблематики (зокрема, осмислення витоків і шляхів розвитку української державності), а також притаманними її творчості медитативністю та філософічністю. Крім того, особливості селекціонування інтертексту з твору-донора є індикатором світоглядних домінант і навіть конкрет- них особистісних рис автора твору-реципієнта (наприклад, вільнолюбство й нескореність як інтегративна риса образів Прометея і ліричної героїні поезій — alter ego поетеси). Водночас активне використання Ліною Костенко інтертексту зумовлене не лише особистими вподобаннями та інтенціями письменниці, а й специфікою її епохи, зокрема впливом літератури постмодернізму з її гаслами «смерті автора», тотальною гіперрецептивністю, інтертекстуальним цитуванням, колажуванням, викорис- танням техніки пастишу і т.п. В статье рассмотрены интенции, традиции и новаторство, реализованные в процессе интеpтекстуального цитирования в творческой парадигме Лины Костенко. Сделан вывод о том, что интенсивное использование в ее произведениях античного интертекста обусловлено прежде всего стремлением писательницы к разработке истоpиософической пpоблематики (в частности, осмыслением истоков и путей развития украинской государственности), а также присущими ее творчеству медитативностью и философичностью. Кроме того, особенности селекции интертекста из произведения-донора являются своего рода индикатором мировоззренческих доминант и даже конкретных личностных черт автора произведения-реципиента (например, свободолюбие и непокорность как интегративная черта образов Прометея и лирической героини стихотворений — alter ego поэтессы). В то же время активное использование Линой Костенко интертекста обусловлено не только личными предпочтениями и интенциями писательницы, но и спецификой ее эпохи, в частности влиянием литературы постмодернизма с ее лозунгами «смерти автора», тотальной гиперрецептивностью, интертекстуальным цитированием, коллажированием, использованием техники пастиша и т.п. The article addresses intensions, traditions and innovation as intertextual quotations in the works by Lina Kostenko. Intensive usage of ancient intertext in her poetry facilitates the author’s interpretations of historiosophic issues and solutions to them (i.e. understanding the sources and ways of development of Ukrainian state). The said phenomenon also contributes to meditative and philosophic nature of the analyzed poetic texts. Intertextual selections from the “donor-texts” allude to the author’s worldview dominants and personal features (love for freedom and rebelliousness as an integral feature of Prometheus and the poet’s “alter ego”). Except for personal intentions and preferences, Lina Kostenko’s use of intertext is determined by historical and artistic realia marked by postmodern slogans of “author’s death”, the trend of dominant hyper-receptiveness, intertextual quotations, the use of collage and pastiche etc. Among numerous characters of ancient mythology employed in Lina Kostenko’s artistic paradigm the image of Prometheus is distinguished by special symbolic potential. As this character enjoys mostly positive interpretation in world literature (initiated by Aeschylus), Lina Kostenko goes along with this tendency. She associates the unsubdued Titan-tyrantfighter with the poet-prophet, poet-seer, and poet-medium. At the same time her interpretation is somewhat different from the traditional ones for they demonstrate individual features like “dialogue intimacy”, narrator’s “approximating” to the mythic character, hesitations and longing for the proof of her living and artistic strategies’ accuracy etc. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/19874/1/Y_Kovbasenko_FS_8_2017_IF.pdf
Ковбасенко, Юрій Іванович та Дячок, Світлана Олександрівна (2017) Використання античного інтеpтексту в творчій парадигмі Ліни Костенко: інтенції, традиції, новаторство Studia Philologica (Філологічні студії) : зб. наук. пр. (8). с. 99-105. ISSN 2311-2425 |
|