Запис Детальніше

Використання античного інтеpтексту в творчій парадигмі Ліни Костенко: інтенції, традиції, новаторство

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19874/
 
Title Використання античного інтеpтексту в творчій парадигмі Ліни Костенко: інтенції, традиції, новаторство
Использование античного интеpтекста в творческой парадигме Лины Костенко: интенции, традиции, новаторство
The use of ancient intertext in Lina Kostenko’s creative paradigm: intentions, tradition, innovation
 
Creator Ковбасенко, Юрій Іванович
Дячок, Світлана Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуто інтенції, традиції та  новаторство, реалізовані в  процесі інтеpтекстуального цитування в творчій парадигмі Ліни Костенко. Зроблено висновок про те, що інтенсивне використання у  її творах античного інтертексту інтенційоване передусім прагненням письменниці до  розробки істоpіософічної пpоблематики (зокрема, осмислення витоків і шляхів розвитку української державності), а також притаманними її творчості медитативністю та філософічністю. Крім того, особливості селекціонування інтертексту з твору-донора є індикатором світоглядних домінант і навіть конкрет-
них особистісних рис автора твору-реципієнта (наприклад, вільнолюбство й  нескореність як інтегративна риса образів Прометея і ліричної героїні поезій — alter ego поетеси). Водночас активне використання Ліною Костенко інтертексту зумовлене не лише особистими вподобаннями та інтенціями письменниці, а й специфікою її епохи, зокрема впливом літератури постмодернізму з її гаслами «смерті автора», тотальною гіперрецептивністю, інтертекстуальним цитуванням, колажуванням, викорис-
танням техніки пастишу і т.п.
В статье рассмотрены интенции, традиции и  новаторство, реализованные в  процессе интеpтекстуального цитирования в творческой парадигме Лины Костенко. Сделан вывод о том, что интенсивное использование в  ее произведениях античного интертекста обусловлено прежде всего
стремлением писательницы к разработке истоpиософической пpоблематики (в частности, осмыслением истоков и путей развития украинской государственности), а также присущими ее творчеству медитативностью и  философичностью. Кроме того, особенности селекции интертекста из произведения-донора являются своего рода индикатором мировоззренческих доминант и даже конкретных личностных черт автора произведения-реципиента (например, свободолюбие и  непокорность как интегративная черта образов Прометея и лирической героини стихотворений — alter ego поэтессы).
В то же время активное использование Линой Костенко интертекста обусловлено не только личными предпочтениями и интенциями писательницы, но и спецификой ее эпохи, в частности влиянием литературы постмодернизма с ее лозунгами «смерти автора», тотальной гиперрецептивностью, интертекстуальным цитированием, коллажированием, использованием техники пастиша и т.п.
The article addresses intensions, traditions and innovation as intertextual quotations in the works by Lina Kostenko.
Intensive usage of  ancient intertext in  her poetry facilitates the  author’s interpretations of  historiosophic issues and solutions to  them (i.e. understanding the  sources and ways of  development of  Ukrainian state). The  said phenomenon also contributes to  meditative and philosophic nature of  the analyzed poetic texts. Intertextual selections from  the  “donor-texts” allude to  the  author’s worldview dominants and personal features (love for freedom and rebelliousness as an integral feature of Prometheus and the poet’s “alter ego”). Except for personal intentions and preferences, Lina Kostenko’s use of intertext is determined by historical and artistic realia marked
by  postmodern slogans of  “author’s death”, the  trend of  dominant hyper-receptiveness, intertextual quotations, the use of collage and pastiche etc.
Among numerous characters of  ancient mythology employed in  Lina Kostenko’s artistic paradigm the  image
of Prometheus is distinguished by special symbolic potential. As this character enjoys mostly positive interpretation in world literature (initiated by Aeschylus), Lina Kostenko goes along with this tendency. She associates the unsubdued
Titan-tyrantfighter with the  poet-prophet, poet-seer, and poet-medium. At the  same time her interpretation
is somewhat different from the traditional ones for they demonstrate individual features like “dialogue intimacy”,
narrator’s “approximating” to the mythic character, hesitations and longing for the proof of her living and artistic strategies’ accuracy etc.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19874/1/Y_Kovbasenko_FS_8_2017_IF.pdf
Ковбасенко, Юрій Іванович та Дячок, Світлана Олександрівна (2017) Використання античного інтеpтексту в творчій парадигмі Ліни Костенко: інтенції, традиції, новаторство Studia Philologica (Філологічні студії) : зб. наук. пр. (8). с. 99-105. ISSN 2311-2425