Запис Детальніше

Повстання проти «влади батьків» як ініціація в сучасній українській романістиці (на матеріалі трилогії Люко Дашвар «Биті є»)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/19882/
 
Title Повстання проти «влади батьків» як ініціація в сучасній українській романістиці (на матеріалі трилогії Люко Дашвар «Биті є»)
Восстание против «власти отцов» как инициация в современной украинской романистике (на материале трилогии Люко Дашвар «Биті є»)
The revolt against the “power of parents” as initiation in modern Ukrainian novels (on the material of “The bytiy e” by Liuko Dashvar)
 
Creator Башкірова, Ольга Миколаївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуто сюжетну модель ініціації, репрезентовану трилогією Люко Дашвар «Биті
є». Предметом спеціального зацікавлення стають шляхи художнього втілення проблеми «війни генерацій». Досліджено характер переосмислення в  індивідуально-авторській моделі світу архетипів матері, батька, близнюків тощо. Окреслено основні принципи організації художнього часу і простору (актуалізація архаїчних просторових констант дороги, лісу, дому; міфологічний принцип «вічного повторення» і  числова символіка, характерна для  чарівної казки).
Водночас значну увагу приділено ознакам постмодерністського мислення, втіленим у трилогії,
передусім інтертекстуальним зв’язкам та тенденціям до переосмислення літературної традиції, зокрема класичної форми європейського роману. На основі цих спостережень романістика авторки представлена як поле взаємодії архаїчних пластів художнього мислення і класичного «роману виховання».
В статье рассмотрена сюжетная модель инициации, репрезентированная трилогией Люко Дашвар «Биті є». Предметом специального интереса становятся пути художественного воплощения проблемы «войны генераций». Исследован характер переосмысления в  индивиду-
ально-авторской модели мира архетипов матери, отца, близнецов и т. д. Очерчены основные принципы организации художественного времени и  пространства (актуализация архаических пространственных констант дороги, леса, дома; мифологический принцип «вечного повторения» и  числовая символика, характерная для  волшебной сказки). В  то же время значительное внимание уделено чертам постмодернистского мышления, воплощенным в  трилогии, прежде всего интертекстуальным связям и тенденциям к переосмыслению литературной традиции,
в  частности классической формы европейского романа. На  основе этих наблюдений романистика автора представлена как поле взаимодействия архаических пластов художественного мышления и классического «романа воспитания»
The artistic model of initiation represented by Liuko Dashvar’s trilogy “Byti ye” is examined in this article.
The ways of artistic embodiment of “generational war’s” problem becomes the subject of special interest.
The main positions of article are based on works by K.-H.Yunh, Ye. Meletynskyi, V. Propp. Such an approach
is explained by cognation of modern novel’s structure with myth and fairy tale which were in a spotlight
of adopted researchers’ works. These peculiarities of modern novel artistic thinking are the displays of general for literature of the 20th century returning to the myth according to the conception by Ye. Meletinskyi. This
process gets continuation in literature of the first decades of the 21th century too. The archaic images and
motives transform into modern and actual picture of  the  world but they save their universal meaning
representing the eternal themes in modern novel. The character of rethinking of mother’s, father’s, twins’
and other archetypes in individual author’s picture of the world is investigated in this article. The archetype
of mother is represented as the complicated psychical phenomenon getting contradictory embodiments
in modern literature. The invariants of mother’s archetype are the images of “terrible” and “loving mother”.
In the  article it’s proved that female images incarnate some traits of  masculine characters and stages
of their evolution. The correlation between father’s and grandfather’s images in modern novels and image
of  divine father in  archaic myth is  traced. The  basic principles of  organization of  artistic time and space
are outlined. They are: actualization of archaic space constants (way, forest, house); mythological principle
of  “eternal reiteration” and numerical symbolics which are characteristic for  fairy tale. At the  same time
considerable attention is paid for peculiarities of postmodernist thinking which are incarnated in the trilogy, foremost for intertextual links and tendencies to rethinking of literary tradition, in particular of European novel’s classical forms. On the basis of these supervisions the author’s novels are represented as the field of cooperation of archaic levels of the artistic thinking and classical “novel of education”
 
Publisher Київський університет ім. Б. Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/19882/1/O_Bashkyrova_LP_9_2017_IF.pdf
Башкірова, Ольга Миколаївна (2017) Повстання проти «влади батьків» як ініціація в сучасній українській романістиці (на матеріалі трилогії Люко Дашвар «Биті є») Літературний процес: методологія, імена, тенденції : зб. наук. пр. (філол. науки) (9). с. 10-19. ISSN 2311-2433